Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Complex characteristic of functional state of younger schoolchildren organism at the initial stage of realization of the differentiated approach to physical education organization

Abstract

This study of the values of functional indices of cardiovascular, respiratory, muscular-ligament systems and vestibular analyzer in 146 junior schoolchildren (68 boys and 78 girls) 8-9 years was conducted for the purpose of a complex comparative characteristic of the functional status of the organism of children of different gender at the initial stage of implementation of a differentiated approach to the organization of physical education. The analysis of the results revealed differences between boys and girls in the inspiratory breath delay (23.3 ± 1.0 s and 19.8 ± 0.7s, respectively; p < 0.05), the vital capacity of lungs (1 532 ± 45 ml and 1 406 ± 34 ml, respectively; p < 0.05), the level of static balancing (4.3 ± 0.3 s, 6.6 ± 0.5 s, respectively; p < 0.05) and stato-kinetic stability (5.00 ± 0.20 rev and 5.64 ± 0.20 rev, respectively; p < 0.05), left hand muscle strength (8.4 ± 0.2 kg and 7.7 ± 0.2 kg, respectively; p < 0.05). Functional muscular testing showed that the muscles and ligaments of the neck, shoulder girdle, pectoral muscles and muscles of the trunk from boys are more often in the enslaved state than in girls. The tests for the condition's evaluation of the muscles and ligaments of the neck, shoulder girdle, pectoral muscles was not performed by 27.9 % of boys and 7.7 % of girls (p < 0.05; test 2); 48.5 % of boys and 15.4 % of girls (p < 0.05; test 1); muscles and ligaments of the trunk - 10.3 % of boys and 1.3 % of girls, p < 0.05; muscles and ligaments of the pelvis and lower limbs - 1.5 % of boys and 3.8 % of girls, p > 0.05. The results demonstrate the features of functional status of the organism of children of primary school age of different gender and can be used for hygienic substantiation of the differential approach to the organization of their physical education.

About the Authors

P. I. Khramtsov
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


O. V. Morgachev
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia; Federal Center of Hygiene and Epidemiology of Rospotrebnadzor
Russian Federation


References

1. Айрес Э.Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития: пер. с англ. Ю. Даре. М.: Теревинф, 2009. 272 с.

2. Аршинник С.П., Тхорев В.И. Физическое состояние современных школьников: результаты мониторинга, проведенного в 20142015 учебном году // Актуальные вопросы физической культуры и спорта. 2016. № 1(18). С. 11-21.

3. Кучма В.Р. Гигиена детей и подростков: учебник. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2008. 480 с.

4. Лапонова Е.Д., Вятлева О.А. Профилактический потенциал гендерной дифференциации образовательного процесса // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Медицина. Фармация. 2014. № 24(195). С. 103-107.

5. Милушкина О.Ю., Федотов Д.М., Бокарева Н.А. и др. Возрастная динамика мышечной силы современных школьников // Вестник Российского государственного медицинского университета. 2013. № 1. С. 62-65.

6. Милушкина О.Ю. Физическое развитие и образ жизни современных школьников // Вестник Российского государственного медицинского университета. 2013. № 3. С. 68-71.

7. Моргачёв О.В. Особенности роста и развития младших школьников с позиций полового диморфизма (научный обзор). Сообщение 1 // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 2. С. 11-16.

8. Павлов В.В. Морфо-функциональные показатели детей младшего школьного возраста при различном планировании учебного процесса // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2007. № 3(4): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.kamgifk.ru/magazin/3_07/3_ 2007_14.pdf (дата обращения: 13.06.2018).

9. Седова А.С., Храмцов П.И. Мотивация к занятиям физической культурой и физическая подготовленность школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 11. С. 40-43.

10. Скрининг-обследование обучающихся в образовательных организациях: ФР Р0ШУМЗ-1-2014 (версия 1.0, утв. Профильной комиссией Минздрава России по гигиене детей и подростков 15.02.2014, протокол № 2) // Руководство по гигиене детей и подростков, медицинскому обеспечению в образовательных организациях: модель организации, федеральные рекомендации оказания медицинской помощи обучающимся / Под ред. члена-корр. РАН В.Р. Кучмы. М.: ФГАУ «НЦЗД» Минздрава России, 2016. С. 31-76.

11. Храмцов П.И., Седова А.С. Обоснование дифференцированного подхода к организации физического воспитания обучающихся разного пола на основе оценки функционального состояния мышц // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 4. С. 30-34.

12. Храмцов П.И., Седова А.С. Оценка функционального состояния мышц у обучающихся разного пола в обосновании дифференцированного подхода к организации физического воспитания // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 12 (285). С. 29-32.

13. Храмцов П.И. Физиолого-гигиенические предпосылки повышения здоровьеформирующей эффективности физического воспита ния детей в образовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 4. С. 15-20.

14. Чекалова М.Г. Методы исследования и оценки функциональных резервов организма детей и подростков: методические указания. Нижний Новгород: Издательство Нижегородской государственной медицинской академии, 2009. 89 с.


Review

For citations:


Khramtsov P.I., Morgachev O.V. Complex characteristic of functional state of younger schoolchildren organism at the initial stage of realization of the differentiated approach to physical education organization. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(8):17-20. (In Russ.)

Views: 300


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)