Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

HYGIENIC ASSESSMENT OF ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS

Abstract

The article presents the results of the study and evaluation of organization of educational process in the preschool educational institutions (PSEl) in Irkutsk. There were investigated the changes of capacity for work of 155 children in preparatory groups of PSEl in the dynamics of the day and week. Established irregularities in the educational process (increasing of the duration of classes, scheduling without considering the changes of capacity for work) lead to a more rapid and pronounced development of children fatigue. Recurring investigations of the children mental capacity for work which were organized after correction of educational mode demonstrated the effectiveness of the proposed activities.

About the Authors

Irina Pogorelova
ФГБОУ ВО «Иркутский государственный медицинский университет» Минздрава России
Russian Federation


I. Yu. Tarmaeva
ФГБОУ ВО «Иркутский государственный медицинский университет» Минздрава России
Russian Federation


References

1. Баранов А.А. Состояние здоровья детей в Российской Федерации // Педиатрия. Журнал им. Г.Н. Сперанского. 2012. Т. 91. № 3. С. 9-15.

2. Гигиена детей и подростков. Руководство к практическим занятиям: учебное пособие / Под ред. проф. В.Р. Кучмы. ГЭОТАР-Медиа, 2010. 560 с.

3. Медведева С.А. Здоровьесбережение как основополагающий фактор психофизического развития дошкольников // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 51-6. С. 266-272.

4. Медведева С.А. Основные подходы к проблеме укрепления здоровья детей дошкольного возраста // Проблемы современного педагогического образования. Серия: Педагогика и психология. Ялта: РИО ГПА, 2017. № 55-6. С. 93-100.

5. Онищенко Г.Г., Ежлова Е.Б., Мельникова А.А. и др. Санитарно-эпидемиологическое благополучие детского населения Российской Федерации // Педиатрическая фармакология. 2013. Т. 10. № 2. С. 10-18.

6. Параничева Т.М., Тюрина Е.В. Динамика состояния здоровья детей дошкольного и младшего школьного возраста // Новые исследования. 2012. № 4. С. 68-78.

7. Полунина Н.В. Состояние здоровья детей в современной России и пути его улучшения // Вестник Росздравнадзора. 2013. № 5. С. 17-24.

8. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию, организации режима работы дошкольных образовательных организаций: СаНПиН 2.4.1.3049-13 (утв. Постановлением Главного государственного санитарного врача Российской Федерации от 15 мая 2013 г. №2 26): [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://base.garant. ru/70414724/ (дата обращения: 23.05.2018).

9. Степанова М.И., Березина Н.О., Сазанюк З.И. Особенности жизнедеятельности и состояния здоровья московских дошкольников // Российский педиатрический журнал. 2017. Т. 20. № 1. С. 44-47.

10. Тармаева И.Ю., Погорелова И.Г. Гигиеническая оценка условий пребывания и состояния здоровья дошкольников г. Иркутска // Сибирский медицинский журнал. 2014. №2 2. С. 86-89.


Review

For citations:


Pogorelova I., Tarmaeva I.Yu. HYGIENIC ASSESSMENT OF ORGANIZATION OF EDUCATIONAL PROCESS IN PRESCHOOL EDUCATIONAL INSTITUTIONS. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(6):18-20. (In Russ.)

Views: 204


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)