Hygienic modeling for the examination of buildings and equipment of educational institutions during the commission stage
Full Text:
Abstract
For the purpose of the development of novel approaches during the commission stage, the hygienic assessment of conditions of training in specially constructed innovative building of SKOLKOVO International Gymnasium was performed. Hygienic examination of innovative architectural and planning solutions, learning conditions and hygienic modeling of the optimal placement of furniture and equipment in multi-faceted educational facilities with panoramic glazing made it possible to predict the provision of the gymnasium with an optimal level of sanitary and epidemiological well-being of students. This is achieved by the innovative layout of the gymnasium building and its territory. Hygienic specification of zoning of both buildings and premises of the educational institution, include the requirements to satisfy the hygienic criteria on children education, motor activity, organization of proper nutrition, and using the building as a center for family leisure. Hygienic modeling of educational furniture and equipment provides optimal conditions (viewing angle) for visual work of students in all multifaceted classes. The obtained data are the basis for amendments to the state sanitary and epidemiological rules and regulations in the field of organization of education and upbringing of children.
Keywords
обучающиеся,
условия обучения,
архитектурно-планировочные решения,
инновационное здание,
безопасность,
гигиенические требования,
гигиеническое моделирование,
гигиеническая экспертиза,
students,
preschoolers,
the learning environment,
design solutions,
innovation building,
security,
hygienic requirements,
hygienic modeling,
hygienic examination
About the Authors
V. R. Kuchma
National Medical Research Center of Children's Health of the Ministry of Health of Russia; Russian Academy of Sciences
Russian Federation
M. I. Stepanova
National Medical Research Center of Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation
T. V. Shumkova
National Medical Research Center of Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation
I. E. Aleksandrova
National Medical Research Center of Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation
References
1. Агеева Е.Ю., Сидорина А.А. Тенденция развития архитектурной среды современных школьных зданий // Приволжский научный журнал. 2016. № 4. С. 119-123.
2. Куваева Я.В. Архитектура школы будущего: среда обучения, школьные технологии // Школьные технологии. 2011. № 4. С. 124-131.
3. Кучма В.Р. Архитектурно-планировочные решения строительства и реконструкции учреждений для детей и подростков: гигиенические проблемы и пути решения // Материалы пленума научного совета по экологии и гигиене окружающей среды Российской Федерации. 12-14 декабря 2012 г. С. 235-238.
4. Позднякова Е.В., Звягинцева М.М., Поздняков А.Л. и др. Особенности организации объемно-планировочной структуры зданий школ (российский опыт) // Известия Юго-Западного государственного университета. 2016. № 4 (67). С. 87-96.
5. Санитарно-эпидемиологические требования к условиям и организации обучения в общеобразовательных организациях: СанПиН 2.4.2.2821-10 (утв. постановлением Главного государственного санитарного врача РФ от 29 декабря 2010 г. № 189).
6. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы дошкольных организаций: СанПиН 2.4.1.3049-13 (утв. постановлением Главного государственного санитарного врача Российской Федерации от 15 мая 2013 г. № 26).
7. Степанова М.И., Кучма В.Р. Гигиенические принципы проектирования пространства и архитектурной среды детских садов // Гигиена и санитария. 2017. № 2. Т. 96. С. 158-161.
For citations:
Kuchma V.R.,
Stepanova M.I.,
Shumkova T.V.,
Aleksandrova I.E.
Hygienic modeling for the examination of buildings and equipment of educational institutions during the commission stage. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(4):27-30.
(In Russ.)
Views:
181