Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Changes in foot conditions of primary school children studying in dynamic postures

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-38-42

Abstract

Background: Scientific substantiation of a health-preserving potential of innovative educational technologies, learning modes, and non-traditional types of student furniture is one of the most important tasks of school medicine. The mode of dynamic postures presupposing alternation of sitting and standing positions at each lesson during the school day has got potential health-preserving resources. Our objective was to assess foot conditions in primary school children in years 1-3 studying in the mode of dynamic postures. Materials and methods: The study was conducted in 2015-2018 involving 42 children aged 7-10 years attending a gymnasium in the town of Balashikha, Moscow Region. The condition of the longitudinal foot arch was assessed by plantography using the Bauerfeind plantograph, Germany. For the same children, the Sztriter index was calculated in the beginning of year 1 and in the end of year 3. Results: The normal longitudinal foot arch was observed in 36.9% and 42.9% of schoolchildren studying in dynamic postures in years 1 and 3, respectively. Flat feet were detected in every fifth child and its prevalence did not change in the course of learning. The most pronounced positive dynamics expressed by a 5.9-fold decrease in the prevalence rate was observed for the higher arch of the foot noted in 21.4% of first graders and only in 3.6% of third graders. Conclusions: Our findings show positive dynamics in foot conditions related to the process of learning in the mode of dynamic postures and may serve as the basis for a wider introduction of this mode into educational practice.

About the Authors

Petr I. Khramtsov
National Medical Research Center for Children's Health of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


A. S. Sedova
National Medical Research Center for Children's Health of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


N. O. Berezina
National Medical Research Center for Children's Health of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Лапонова Е.Д. и др. Компьютерная занятость как фактор риска нарушения здоровья младших школьников // Российский педиатрический журнал. 2013. № 3. С. 43-47.

2. Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Поленова М.А. Состояние здоровья московских школьников и факторы, влияющие на его формирование (лонгитудинальное исследование) // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 3 (252). С. 28-31.

3. Кучма В.Р., Ткачук Е.А., Ефимова Н.В. Гигиеническая оценка интенсификации учебной деятельности детей в современных условиях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 1. С. 4-11.

4. Кучма В.Р., Ткачук Е.А. Гигиеническая оценка информатизации обучения и воспитания // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94. № 7. С. 16-20.

5. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Медико-профилактические основы безопасной жизнедеятельности детей в гиперинформационном обществе // Российский педиатрический журнал 2017. Т. 20. № 3. С. 161-165.

6. Поленова М.А. Информационно-образовательные нагрузки как фактор риска здоровью школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 10 (271). С. 20-22.

7. Кучма В.Р. Медико-профилактические основы здоровьесбережения обучающихся в Десятилетие детства в России // Российский педиатрический журнал. 2018. Т. 21. № 1. С. 31-37

8. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 10. С. 990-995.

9. Васильев Е.В., Перекусихин М.В., Васильев В.В. Гигиеническая оценка влияния санитарно-эпидемиологического благополучия образовательных организаций на здоровье детского населения // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2019. № 3. С. 33-34.

10. Котомина Е.В., Соколова Т.Е. Технология здоровьесбережения в организации учебно-воспитательного процесса в «Школе здоровья» // Школа здоровья. 2012. № 2. С. 32-37.

11. Храмцов П.И. Физиолого-гигиенические предпосылки повышения здоровьеформирующей эффективности физического воспитания детей в образовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 4. С. 15-20.

12. Dadaczynski K., Jensen B.B., Viig N.G. и др. Здоровье, благополучие и образование: создание устойчивого будущего. Московское заявление по школам, содействующим укреплению здоровья // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2020. № 1. С. 56-61.

13. Пометельникова Е.А., Певзнер Т.Ф. Пути повышения двигательной активности детей в условиях школы // Школа здоровья. 2012. № 1. С. 32-37.

14. Базарный В.Ф. Здоровье и развитие ребенка: экспресс-контроль в школе и дома // Практическое пособие. М.: Аркти, 2005. 174 с.

15. Храмцов П.И. Влияние форм организации обучения на развитие функций вестибулярной системы у младших школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2019. № 11 (320). С. 9-11.

16. Храмцов П.И., Березина Н.О. Состояние здоровья младших школьников, обучающихся в режиме динамических поз // Здоровье населения и среда обитания. 2020. № 4 (325). С. 18-23.

17. Чекушин А.А., Альбакри Р., Морозов Д.А. и др. Распространенность недифференцированной дисплазии соединительной ткани среди пациентов с плоскостопием // Бюллетень Северного государственного медицинского университета. 2013. № 2 (31). С. 72-73.

18. Тихомирова Н.Ю., Елисеева Л.Н., Басте З.А. и др. Распространенность костно-суставных признаков недифференцированной дисплазии соединительной ткани у лиц молодого возраста Современная наука: актуальные проблемы и пути их решения. 2015. № 2 (15). С. 59-63.

19. Калаева Г.Ю., Хохлова О.И., Бочкова Т.А. Дисплазия соединительной ткани и патология опорно-двигательного аппарата у детей младшего подросткового возраста. Политравма. 2011. № 3. С. 76-79.

20. Barnekow V., Buijs G., Clift S., et al. Health-promoting schools: a resource for developing indicators. International Planning Committee, European Network of Health Promoting Schools. 2006. 232 p. Available at: https://www.euro.who.int/__data/assets/pdf_file/0017/240344/E89735.pdf Accessed: 23.04.2020

21. Langford R., Bonell C.P., Jones He, et al. The WHO Health Promoting School framework for improving the health and well-being of students and their academic achievement. Cochrane Database Syst Rev. 2014; (4):CD008958. DOI: https://doi.org/10.1002/14651858.CD008958.pub2

22. Chastin S.F., Mandrichenko O., Skelton D.A. The frequency of osteogenic activities and the pattern of intermittence between periods of physical activity and sedentary behaviour affects bone mineral content: the cross-sectional NHANES study. BMC Public Health. 2014; 14:4.

23. Basch C.H., Kecojevic А., Cadorett V., et al. Sedentary images in a popular US based parenting magazine: 2010-2015. Health Promot Perspect. 2016; 6(2):55-57.

24. Gaddad P., Pemde H.K., Basu S., et al. Relationship of physical activity with body image, self esteem sedentary lifestyle, body mass index and eating attitude in adolescents: a cross-sectional observational study. J Family Med Prim Care. 2018; 7(4):775-79.

25. Grgic J., Dumuid D., Bengoechea E.G., et al. Health outcomes associated with reallocations of time between sleep, sedentary behaviour, and physical activity: a systematic scoping review of isotemporal substitution studies. Int J Behav Nutr Phys Act. 2018; 15(1):69.

26. Rodriguez-Ayllon M., Cadenas-Sanchez C., Estévez-López F., et al. Role of physical activity and sedentary behavior in the mental health of preschoolers, children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. Sports Med. 2019; 49(9):1383-1410.

27. Khramtsov P.I., Sedova A.S., Kurgansky A.M., et al. Posturographic correlates of children's posture, spine and feet conditions. In: Mind the gap! Building bridges to better health for all young people EUSUHM 2017. The 19th EUSUHM Congress Youth Health Care in Europe, 2017. p. 186.


Review

For citations:


Khramtsov P.I., Sedova A.S., Berezina N.O. Changes in foot conditions of primary school children studying in dynamic postures. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(8):38-42. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-38-42

Views: 352


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)