Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Level of functional reserves in students of innovative school with different motor activity

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-22-27

Abstract

Functional body reserves determine the level of functional systems activity, the state of performance and indicate the impact of environmental factors on health as a whole. The paper presents an assessment of the level of adaptive body capabilities in high school students with different motor activity in innovative school. The study involved 308 students (girls - 211, boys - 97) at the age of 15-18 years. The functional tests with a load are used to assess the functional reserves: Martin Kushelevsky test, Orthostatic Test, Shtange's test, Genchi test, Rhomberg's Test. The method of step counter «Pedometer by ITO Technologies, Inc» and the method of survey «Questionnaires for the study of medical and social causes of deviations in health and diseases in children» are used to assess the motor activity of students. Screening results of the functional reserves level showed that more than half of students in innovation school performed functional tests only satisfactorily, high school students with an excellent level of functional reserves were identified only among girls in 10th grade (0.6 %). Functional indicators of persons with a higher level of motor activity are higher than those with lower motor activity.

About the Authors

E. S. Bogomolova
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


N. V. Kotova
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


S. N. Kovalchuk
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


E. A. Olyushina
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


A. S. Kiseleva
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


M. V. Shaposhnikova
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


E. O. Maksimenko
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


M. V. Ashina
Volga Research Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Медико-социальные проблемы воспитания подростков: монография. М.: Издательство «ПедиатрЪ», 2014. 338 с.

2. Гвоздарева О.В. Результаты исследования влияния двигательной активности на здоровье школьников Горно-Алтайска // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 3 (298). С. 47-50.

3. Грицинская В.Л. Адаптационные функциональные резервы школьников коренного населения республики Тыва // Педиатрия жане бала хирургиясы. 2014. № 4 (78). С. 30-34.

4. Курзанов А.Н., Заболотских Н.В., Ковалев Д.В. Оценка функциональных резервов организма в ракурсе постдипломной подготовки специалистов по функциональной диагностике // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2016. № 4-1. С. 190-192.

5. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Поленова М.А. Приоритетные направления, достижения и перспективы научных исследований в гигиене детей и подростков // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2014. 4. С. 4-14.

6. Кучма В.Р. и др. Морфофункциональное развитие современных школьников. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2018. 352 с.

7. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 12. С. 990-995.

8. Кучма В.Р., Шубочкина Е.И., Ибрагимова Е.М. Приоритет факторов риска здоровью учащихся колледжей как основа профилактических программ // Медицина труда и промышленная экология. 2017. № 9. С. 104.

9. Маганов С.П., Цыбульская Е.А. Исследование двигательной активности студентов с помощью компьютерного метода (шагометрия) // Материалы Всероссийской научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых: «Молодежь - науке - VIII. Актуальные проблемы туризма, спорта и бизнеса», 26-28 апреля, 2017 г.). Сочи: РИЦ ФГБОУ ВО «СГУ», 2017. С. 657-659.

10. Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. Особенности формирования морфофункционального состояния современных школьников // Здравоохранение Российской Федерации. 2013. № 5. С. 37-38.

11. Силкин Ю.Р., Чекалова Н.Г., Балчугов В.А. Системный подход в исследовании функциональных резервов организма - основа донозологической диагностики // Материалы I Всероссийской научно-практической конференции: «Антропные образовательные технологии в сфере физической культуры», 17 марта 2015 г. Нижний Новгород: Нижегородский государственный педагогический университет имени Козьмы Минина, 2015. С. 240-246.

12. Уланова С.А. Физиолого-гигиеническая оценка муниципальной модели «Школа - территориальный центр здоровьесбережения» // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 1. С. 12-20.

13. Шубочкина Е.И., Иванов В.Ю., Блинова Е.Г., Новикова И.И., Янушанец О.И., Петрова Е.А. Региональные особенности жизнедеятельности и здоровья учащихся подросткового возраста (по данным многоцентровых исследований) // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 8. С. 47-50.


Review

For citations:


Bogomolova E.S., Kotova N.V., Kovalchuk S.N., Olyushina E.A., Kiseleva A.S., Shaposhnikova M.V., Maksimenko E.O., Ashina M.V. Level of functional reserves in students of innovative school with different motor activity. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(11):22-27. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-22-27

Views: 311


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)