Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Peculiarities of forming nervo-mental disorders and visual impairment among Moscow students during the learning process at school

Abstract

The peculiarities of the forming the most common functional deviations and chronic diseases in students in the school ontogenesis dynamics are revealed. The morbidity dynamics of functional disorders and chronic diseases of the nervous system and mental sphere is presented. We analyzed changes in the prevalence of functional visual impairment and chronic diseases of the visual analyzer. The course of the pathological processes after the diagnosis of each student was evaluated according to the data of specially developed catamnesis questionnaires. We found a high level of functional disorders' occurrence frequency of the nervous system and mental sphere (together) in primary school students and the rapid growth rate of the indicator from the 8th to the 11th forms. Visual impairment is characterized by an increase in the prevalence and unfavorable course of pathological processes during the whole school ontogenesis. The revealed functions of deviation and chronic diseases testify to the negative role of excessive academic load of students, psycho-emotional and visual overstrain in the formation of pathological conditions in school students.

About the Authors

I. K. Rapoport
Research institute of hygiene and health protection of children and adolescents of national medical research center of children's health of the russian ministry of health
Russian Federation


A. P. Tsameryan
Research institute of hygiene and health protection of children and adolescents of national medical research center of children's health of the russian ministry of health
Russian Federation


References

1. Баранов А. А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Состояние здоровья современных детей и подростков и роль медико-социальных факторов в его формировании // Вестник РАМН. 2009. № 5. С. 6-11.

2. Бобрищева-Пушкина Н.Д., Кузнецова Л.Ю., Попова О.Л., Силаев А.А. Экзаменационный стресс и факторы, его определяющие, у старших школьников // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94. № 3. С. 67-69.

3. Гудинова Ж.В., Талькова Е.И. Оценка нервнопсихического развития подростков с девиантными формами поведения // Российский педиатрический журнал. 2010. № 1. С. 49-51.

4. Заброда Н.Н., Пинигин М.А., Величковский Б.Т. Основные социально-гигиенические факторы, определяющие состояние здоровья населения России // Вестник Российского государственного медицинского университета. 2013. № 5-6. С. 23-26.

5. Иванова И.В., Черная Н.Л., Сенягина Е.И. Состояние здоровья и социально-психологические особенности учащихся школ разного типа // Российский педиатрический журнал. 2010. № 2. С. 53-55.

6. Кузнецова М.В. Причины развития близорукости и ее лечение: Монография. Казань: Мед-пресс-информ, 2004. 176 с.

7. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Шубочкина Е.И., Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 10. С. 990-995.

8. Менделевич Б.Д., Волгина С.Я. Качество жизни подростков с социально-психологической дезадаптацией // Российский педиатрический журнал. 2010. № 3. С. 42-45.

9. Нестеровский Ю.Е., Заваденко Н.Н. Первичные головные боли и сердечно-сосудистые нарушения у детей и подростков // Педиатрия (журнал им. Г.Н. Сперанского). 2014. № 5. С. 101-104.

10. Рапопорт И.К., Соколова С.Б. Чубаровский В.В. Заболеваемость школьников и проблемы создания профилактической среды в общеобразовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2014. № 3. С. 10-16.

11. Рапопорт И.К., Сухарева Л.М. Особенности формирования нарушений системы пищеварения и обмена веществ у московских учащихся в процессе обучения в школе // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 8 (305). С. 11-16.

12. Рапопорт И.К., Ямпольская Ю.А., Чубаровский В.В., Бережков Л.Ф., Цамерян А.П., Березина Н.О. Дифференцированный подход к оценке динамики показателей состояния здоровья подростков по результатам профилактических медицинских осмотров: Методические рекомендации / Под редакцией члена-корр. РАМН В.Р. Кучмы. М.: Издательство Научного центра здоровья детей РАМН. 2013. С. 93-110.

13. Степанова М.И., Уланова С.А. Здоровьесберегающие возможности педагогических технологий // Гигиена и санитария. 2012. Т. 91, № 2. С. 52-55.

14. Сухарева Л.М., Намазова-Баранова Л. С., Рапо порт И.К. Заболеваемость московских школьников в динамике обучения с первого по девятый класс // Российский педиатрический журнал. 2013. № 4. С. 48-53.

15. Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Поленова М.А. Состояние здоровья московских школьников и факторы, влияющие на его формирование (лонгитудинальное исследование) // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 3 (252). С. 28-30.

16. Чубаровский В.В., Лабутьева И.С., Кучма В.Р. Психическое состояние у учащихся подростков: ретроспективный анализ распространенности пограничных психических расстройств // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 8 (293). С. 650-653.


Review

For citations:


Rapoport I.K., Tsameryan A.P. Peculiarities of forming nervo-mental disorders and visual impairment among Moscow students during the learning process at school. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(5):20-27. (In Russ.)

Views: 270


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)