Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Justification for hygienic optimization of primary school students' physical education organization based on the differentiated assessment of their physical fitness

Abstract

We evaluated the physical fitness of 146 primary school students (68 boys and 78 girls) in the dynamics of the school year in order to substantiate the hygienic optimization of physical education organization based on a differentiated approach taking into account the sex of students. Results' analysis revealed that the age period of 8-9 years is a sensitive period for the development in children of speed, power, speed-strength and coordination body capabilities. It is shown that in order to increase the efficiency of physical education, it is advisable to conduct physical education classes differentially depending on the gender of the students.

About the Author

O. V. Morgachev
National Medical Research Center of Children's Health of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Ефимова Н.В., Мыльникова И.В., Иванов А.Г. Оценка физической подготовленности учащихся Иркутской области (по данным мониторинга) // Фундаментальные исследования. 2015. № 7-4. С. 675-678.

2. Инглик Т.Н., Чернявская Н.М., Айбазова Л.Б. Изучение уровня физической подготовленности школьников начальных классов // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 6. С. 340-347.

3. Кабачков В.А., Куренцов В.А., Абдюков И.И. Физическая подготовленность младших школьников и их готовность к выполнению нормативных требований при реализации физкультурно-спортивного комплекса ГТО // Вестник спортивной науки. 2016. № 4. С. 51-57.

4. Криволапчук А.К., Чернова М.Б., Мышъяков В.В Кластерная структура физической работоспособности и двигательной подготовленности школьников 7-8 лет // Ученые записки университета имени П.Ф. Лесгафта. 2017. № 7. С. 123-133.

5. Кучма В.Р. Вызовы XXI века: гигиеническая безопасность детей в изменяющейся среде (часть I) // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 3. С. 4-21.

6. Кучма В.Р. Гигиена детей и подростков: Учебник. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2008. 480 с.

7. Лапонова Е.Д., Вятлева О.А. Профилактический потенциал гендерной дифференциации образовательного процесса // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия: Медицина. Фармация. 2014. № 24 (195). С. 103-107.

8. Седова А.С., Храмцов П.И. Мотивация к занятиям физической культуры и физическая подготовленность школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 11 (296). С. 40-43.

9. Храмцов П.И., Кудряшова О.А., Смирнова Н.Г., Васильченко К. С., Зуева И.Н., Локотков А. С. Оценка физической подготовленности обучающихся в системе мониторинга состояния профилактической образовательной среды // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 4. С. 59-60.

10. Храмцов П.И., Седова А.С., Березина Н.О., Вятлева О. А. Медико-педагогические и нейрофизиологические предпосылки формирования у обучающихся мотивации к занятиям физической культурой // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94, № 1. С. 86-91


Review

For citations:


Morgachev O.V. Justification for hygienic optimization of primary school students' physical education organization based on the differentiated assessment of their physical fitness. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(5):14-19. (In Russ.)

Views: 234


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)