Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of conditions and organization of training process in children and youth sports schools

Abstract

The paper presents the sanitary-hygienic characteristics of the conditions for practicing mass sports in youth sports schools. 10 sports schools were examined, microclimate and lighting parameters were measured, medical and pedagogical observations were made on the organization of the training process. Results: children and youth sports schools are in demand among residents of Ekaterinburg. Moreover, given the overcrowded sections in a number of sports and the widespread use of rented premises for classes, the demand for these services far exceeds the opportunities available in the city. The existing sports base is developing, in a number of schools systematic repairs are being carried out, and modern sports equipment is being purchased. At the same time, the training process safety is not fully ensured in any of the schools surveyed. The main problems are an incomplete set of main and auxiliary premises, insufficient space of the premises, lack of conditions for the provision of medical care, defects in the floor covering or areas, violations of the air-heat, light modes, cleaning mode of the premises and drinking regime. The training process as a whole is organized rationally. However, in some kinds of sports, the training duration exceeds the permissible values and there is no proper control over the behavior of children by the coach.

About the Authors

A. S. Babikova
Ural State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


G. M. Nasybullina
Ural State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Авдеева Т.Г., Бахраха И.И. Детская спортивная медицина. Ростов н/Д: Феникс, 2007. 320 с.

2. Блеер А.Н., Полиевский С.А., Шафранская А.Н. Производственный контроль в спортивно-педагогических вузах и других учреждениях спортивно-физкультурного и рекреационного назначения // Теория и практика физической культуры. 2008. № 2. С. 71-74.

3. Врублевский Е.П. Индивидуализация подготовки женщин в скоростно-силовых видах легкой атлетики: ав-тореф. докт. пед. наук. Волгоград. 2008. 56 с.

4. Здания жилые и общественные. Параметры микроклимата: ГОСТ 30494-2011 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:www.docs.cntd.ru/document/gost-30494-2011 (дата обращения 16.10.2018).

5. Здания и сооружения. Методы измерения освещенности: ГОСТ Р 24940-2016 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://trud-expertrostov.ru/sites/default/files/2016-11/%D0%93%D0%9E%D0%A1%D0%A2%2024940-2016.pdf (дата обращения 16.10.2018).

6. Кириченко В.В. Оптимизация здоровьесберегающего сопровождения учебно-тренировочного процесса в детско-юношеской спортивной школе // Вестник Кемеровского государственного университета. 2013. № 55. С. 75-79.

7. Кучма В. Р. Модель организации медицинской помощи обучающимся // Российский педиатрический журнал. 2014. Т. 17. № 6. С. 40-44.

8. Кучма В.Р., Макарова А.Ю. Гигиена жизнедеятельности детей и подростков - основа благополучия подрастающего поколения россиян (к 90-летию кафедры гигиены воспитания - гигиены детей и подростков Императорского Московского Университета - 1-го МГУ -1-го МГМИ - ММА - Первого МГМУ имени И.М. Сеченова) // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 5. С. 491-496.

9. Лыжные виды спорта. Часть 3: СП 31-115-2008 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=STR&n=13415#062 92040884810595 (дата обращения 17.10.2018).

10. Открытые плоскостные физкультурно-спортивные сооружения: СП 31-115-2006 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi?req=doc&base=STR&n=8106#06558113717435119 (дата обращения 17.10.2018).

11. Плавательные бассейны. Гигиенические требования к устройству, эксплуатации и качеству воды. Контроль качества: СанПин 2.1.2.1188-03 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.docs.cntd.ru/document/901852095 (дата обращения 25.10.2018)

12. Санитарно-эпидемиологические требования к устройству, содержанию и организации режима работы образовательных организаций дополнительного образования детей: СанПиН 2.4.4.3172-14 [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.docs.cntd.ru/document/420207400 (дата обращения 25.10.2018).

13. Стандарты спортивной подготовки по олимпийским видам спорта [Электронный ресурс]. URL: https://www.minsport.gov.ru/sport/podgotovka/82/5502 (дата обращения 07.11.2018).

14. Степанова О.Н., Махов О.С, Латушкина Е.Н., Бернина Ю.С. Управленческая деятельность тренера: виды, объекты, критерии эффективности // Теория и практика физической культуры. 2016. № 3. С. 66-68.

15. Тарасова О.Л., Казин Э.М., Кириченко В.В. Комплексный подход к организации здоровьесберегающей деятельности в детско-юношеской спортивной школе // Физическая культура: воспитание, образование, тренировка. 2015. № 1. С. 43-46.

16. Холзер. А.Н. Технология формирования условий проведения занятий и повышение из оздоровительной эффективности в крытых физкультурно-спортивных сооружениях: автореф. дис.. док. пед. наук. Москва. 2009. 5 с.

17. Шафранская А.Н. Оптимизация условий занятий физической культурой // Физическая культура в школе. 2007. № 4. С. 31-34.


Review

For citations:


Babikova A.S., Nasybullina G.M. Hygienic assessment of conditions and organization of training process in children and youth sports schools. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(12):41-46. (In Russ.)

Views: 186


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)