Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of students competence for the health promotion and healthy life style development

Abstract

We conducted a study among 7-11th grades students of secondary schools in Ekaterinburg by questionnaire method. The purpose was to study the lifestyle, hygienic literacy level and students competence in their own lifestyle assessment. The study group consisted of 5 984 students aged 12-18 years (2 704 boys, 3 280 girls). A high prevalence of behavioral risk factors among schoolchildren has been established: lack of sleep, low physical activity, high duration of self-preparation, reduced outdoor exposure, consumption of psychoactive substances and psychological discomfort. Schoolchildren are characterized by a low level of medical activity and hygienic literacy, lack of skills for self-assessment of lifestyle, and also low awareness of consumption consequences of alcohol, tobacco and narcotic active substances; conjugation between the specified problems and lifestyle of pupils is established. The prevalence of studied risk factors among girls is higher than among boys, the level of hygienic literacy and medical activity is also higher, but the awareness of the consequences of psychoactive substances consumption is lower. With age, the prevalence of most of the studied behavioral risk factors increases, the level of medical activity of schoolchildren decreases, but their ability to correctly interpret their lifestyle increases. It is necessary to improve school education programs aimed at preserving and promoting the students health, prevention of risky behaviors and the formation of healthy and safe lifestyle skills, increasing their effectiveness on the basis of a psychosocial approach that combines awareness-raising, the formation of values and skills.

About the Authors

L. L. Lipanova
Ural State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


G. M. Nasybullina
Ural State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. Школы здоровья в России: принципы и организация работы. Мониторинг развития и эффективность. М.: Просвещение, 2012. 253 с.

2. Липанова Л.Л. Поведенческие факторы риска и их влияние на здоровье подростков, обучающихся в общеобразовательных школах // Уральский медицинский журнал. 2015. № 4 (127). С. 68-72.

3. Навыки, необходимые для здоровья: Образование в области здоровья, основанное на привитии жизненных навыков - важный компонент доброжелательной к ребенку/укрепляющей здоровье школы [Электронный ресурс]. ВОЗ, 2002. Режим доступа: http://www.who.int/ru/ (дата обращения 21.01.2012).

4. Основные тенденции здоровья детского населения / Под ред. Баранова А.А., Альбицкого В.Ю. М.: Союз педиатров России, 2011. 116 с.

5. Проблемы и пути формирования здорового образа жизни населения Российской Федерации / Под ред. Яковлевой Т.В., Ю.В. Альбицкого Ю.В. М.: ООО «М-Студио», 2011. 213 с.

6. Социальные детерминанты здоровья и благополучия подростков: исследование «Поведение детей школьного возраста в отношении здоровья» (HBSC): международный отчет по результатам обследования 2009/ 2010 гг. / Под ред. Candace Currie Копенгаген: ВОЗ, Европейское региональное бюро, 2012. [Электронный Еесурс]. Режим доступа: http://apps.who.int/iris/bitstream/andle/10665/42818/924159103X_rus.pdf?sequence=3&ua=1 (дата обращения 08.11.2018).

7. Стратегия «Здоровье и развитие подростков России» (гармонизация Европейских и Российских подходов к теории и практике охраны и укрепления здоровья подростков). М.: Издатель Научный центр здоровья детей РАМН, 2010. 54 с.

8. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования (утв. Приказом Минобрнауки России № 373 от 6 октября 2009 г.): [Электронный ресурс]. Режим доступа https://минобрнауки.рф/документы/543/файл/745/ (дата обращения 5.11.2018).

9. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (утв. Приказом Минобрнауки России № 1897 от 17 декабря 2010 г.): [Электронный ресурс]. Режим доступа https://минобрнауки.рф/документы/543/файл/749/ (дата обращения 5.11.2018).

10. Федеральный государственный образовательный стандарт среднего (полного) общего образования (утв. приказом Минобрнауки России № 413 от 17 мая 2012 г.): [Электронный ресурс]. Режим доступа https://минобрнауки.рф/документы/543/файл/458/ (дата обращения 5.11.2018).

11. Яковлева Т.В., Иванова А. А., Терлецкая Р.Н. Проблемы формирования здорового образа жизни у детей и учащейся молодежи // Казанский медицинский журнал. 2012. Т. 93. № 5. С. 792-795.


Review

For citations:


Lipanova L.L., Nasybullina G.M. Hygienic assessment of students competence for the health promotion and healthy life style development. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(12):36-40. (In Russ.)

Views: 262


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)