Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Characteristics of morphofunctional development of students, learning in social and economic direction

Abstract

We studied the indicators of physical development and functional reserves of 408 first-year students. We carried out the assessment of the level and harmony of physical development in accordance with the recommendations of the WHO («WHO Growth Reference 2007») using the «WHO AnthroPlus» program. We assessed the functionality by the results of carpal dynamometry, breath-holding tests (Shtange and Gench) and the power index level. We found out that the majority of boys (71.1 % ) and girls (64.3 % ) had mesosomia. Among girls, there were more female students with a body length above average (p = 0.0099) and tall stature (p = 0.08) than in the male group; male students had short stature more often. Balanced variants of physical development was more often found among the girls (74,4 %) than the boys (66,9 %; р < 0,001). We observed the weight deficit more often in the girls while the boys demonstrated overweight and obesity. The average results of breath-holding tests of the boys corresponded to the medium level. The results of the Gench test in the girls were within the normal range, while Shtange tests were below the average. The examined girls demonstrated both lower absolute (р < 0,001) and relative measurable indicators of carpal dynamometry, which indicates the lower functional reserve compared with male fellow students. We substantiated the need to create a complex of prevention measures aimed at formation of healthy lifestyle and reducing the risk of deadaptation to higher school studies.

About the Authors

G. N. Svetlichnaia
The State Institute of Economics, Finance, Law and Technology
Russian Federation


V. L. Gritsinskaia
V.A. Almazov National Medical Research Center of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


K. A. Evdokimova
The State Institute of Economics, Finance, Law and Technology
Russian Federation


References

1. Амбарцумян Р.А. и др. Физическое развитие иностранных студентов, обучающихся в техническом вузе Прибайкалья / Р.А. Амбарцумян, М.М. Колокольцев // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2013. № 2 (73). С. 216-220.

2. Артеменков А.А. Оценка физического развития студентов // Проблемы социальной гигиены, здравоохранения и истории медицины. 2012. № 3. С. 19-21.

3. Бунак В.В. Антропометрия. М.: Учпедгиз, 1941. 367 с.

4. Воронин Д.М., Муравьева А. Оценка физического развития студентов Государственного гуманитарно-технологического университета методом индексов // Современные здоровьесберегающие технологии - Орехово-Зуево: ГГТУ. № 1 (2). 2016. С. 14-20.

5. Вьюшин С.Г., Викулов А.Д. Физическое развитие студентов-первокурсников и необходимость его коррекции // Ярославский педагогический вестник. 2014. № 4. Том II (Психологопедагогические науки). С. 119-122.

6. Каташинская Л.И., Губанова Л.В. Физическое развитие и функциональное состояние кардиореспираторной системы у студентов юношей и девушек города Ишима // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. 2014. Т. 16. № 5-2. С. 886-889.

7. Колокольцев М.М., Баженов А.Ю. Модельные характеристики физического развития студентов, обучающихся в техническом вузе Восточной Сибири // Вестник Иркутского государственного технического университета. 2014. № 10 (93). С. 311-318.

8. Коромыслов А.В., Маргазин В.А. Роль организованной двигательной активности формирования показателей физического развития студентов за время обучения в вузе // Ярославский педагогический вестник. 2013. Т. 3. № 1. С. 112-117.

9. Сарычев А.С. Критерии оценки работоспособности у вахтовиков в Заполярье // Журнал медико-биологических исследований. 2013. № 2. С. 55-63.

10. Солодовникова Ю.В., Метина К.И., Сахарова О.Б., Кику П.Ф., Бабко С.В. Питание и физическое развитие студентов (ретроспективная оценка) // Здоровье. Медицинская экология. Наука. 2017. Т. 68. № 1. С. 19-23.

11. Субетто А.И. От развивающегося обучения - к развивающему обучению: Философско-педагогический этюд // Сб. н. тр. Развивающее обучение. Вып. III - СПБ 1998. С. 140-145.

12. De Onis M., Onyango A.W., Borghi Е. et al. Development of a WHO growth reference for school-aged children and adolescents. Bulletin of the World Health Organization. 2007. no. 85. nр• 660667


Review

For citations:


Svetlichnaia G.N., Gritsinskaia V.L., Evdokimova K.A. Characteristics of morphofunctional development of students, learning in social and economic direction. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(11):14-17. (In Russ.)

Views: 193


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)