Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Features of adaptation of first grade pupils, attending organizations of additional education, to the secondary school

Abstract

The aim of the article was to study the peculiarities of the adaptation process to a comprehensive school in first grade pupils, at the same time started to study in organizations of additional education. Assessment of the course of adaptation carried out according to methodical recommendations of Ivanovo research Institute of maternity and childhood. The following indicators were studied: the level of emotional and behavioral reactions, «success» in the development of the school curriculum, the presence of neurotic reactions, the dynamics of body weight, the number of acute diseases, a comprehensive assessment of health status. The completeness of adaptation was judged by the following criteria: the absence of diseases and other health disorders, stabilization of emotional and behavioral reactions at a high positive level, the successful development of the school curriculum. Significant differences in indicators characterizing the course and completion of adaptation during the first year of study in children engaged in additional compared with students without extracurricular activities are revealed. Determined that training in institutions of additional education reduces the probability of successful learning curriculum and completion of adaptation to secondary school.

About the Authors

O. P. Gritsina
Pacific State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


L. V. Trankovskaya
Pacific State Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Бобошко И.Е., Жданова Л. А., Салова М.Н. Конституциональный подход к оценке состояния здоровья детей // Тихоокеанский медицинский журнал. 2011. № 1. С. 83-85.

2. Грицина О.П., Транковская Л.В., Нагирная Л.Н. Способ оценки критериев течения адаптации к условиям обучения в общеобразовательном учреждении у первоклассников: удостоверение на рационализаторское предложение № 2818 от 03.12.2013.

3. Кобозева А. В. Дополнительное образование как составляющая формирования личности ребенка // Образование и наука в современных условиях. 2015. № 1 (2). С. 84-86.

4. Корженко О.М., Свинцова Д.А Этническая история и культура России в системе дополнительного образования (на примере Белгородского региона) // Инновационные педагогические технологии: материалы междунар. науч. конф. (г. Казань, октябрь 2014 г.). Казань: Бук, 2014. С. 224-226.

5. Кучма В.Р. Охрана здоровья детей и подростков в национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 г. // Гигиена и санитария. 2013. № 6. С. 26-30.

6. Максимов О.Л., Кабанец Л.В., Шестирублев В.И. и др. Оценка адаптации учащихся после первого года обучения по новому образовательному стандарту // Здоровье и образование в XXI веке. 2014. № 4. С. 197-200.

7. Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. Особенности формирования морфофункционального состояния современных школьников // Здравоохранение РФ. 2013. № 5. С. 37-38.

8. Об утверждении Медицинской карты ребенка для образовательных учреждений: приказ от 03.07.2000 № 241 / Министерство здравоохранения Российской Федерации (Минздрав России) // Официальные документы в образовании. 2001. июнь (№18).

9. Разварина И.Н. Здоровье как фактор формирования личностных качеств подростков // Вопросы территориального развития. 2016. № 3 (33). 12 с.

10. Тармаева И.Ю., Ефимова Н.В., Ханхареев С. С. и др. Оценка факторов риска здоровью школьников // Бюллетень Национального науч.-исслед. института общественного здоровья им. Н.А. Семашко. 2016. № 1-2. С. 149-152.

11. Шибков А. А., Ефимова Н.В. Уровень адаптационного потенциала и морфофункционального состояния детей 7-8 лет, проживающих в экологически неблагоприятных условиях крупного мегаполиса // Вестник РУДН. 2016. № 1. С. 122-131.

12. Шиляев Р.Р., Солнцев А.А., Жданова Л.А., Философова М. С. Мероприятия по облегчению адаптации детей к условиямдошкольного учреждения и школы: тетодические рекомендации МЗ РСФСР. Иваново: УУЗ Минэнерго СССР 1987, 30 с.

13. Щербина Н.Г. Дополнительное музыкальное образование как процесс воспитания, обучения и образования детей // Материалы международной научно-практической конференции студентов, аспирантов и молодых ученых (Витебск, 25 сентября 2016 г.). Витебск: Витебский государственный университет им. П.М. Машерова, 2016. С. 321-323.

14. Эверт Л.С., Потупчик Т.В., Крысенко Л.В. и др. Характеристика астенического синдрома у детей первого года обучения в школе // Российский педиатрический журнал. 2014. № 2. С. 37-40.


Review

For citations:


Gritsina O.P., Trankovskaya L.V. Features of adaptation of first grade pupils, attending organizations of additional education, to the secondary school. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(9):23-27. (In Russ.)

Views: 213


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)