Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Health-saving activities in schools of Eastern Europe and Central Asia

Abstract

The experience of schools in the organization of health saving of pupils in the Republics of Azerbaijan, Armenia, Belarus, Kyrgyzstan and Moldova was studied. According to the materials of the self-audit and expedition survey of schools, there was evaluated their involvement in the network of health schools, focus on the effective education of students in the field of health, the adequacy of conditions and the degree of comfort of the educational process for the formation of health. It is established that the majority of schools are at the initial stages of implementation of programs on preservation and strengthening of health of the trained. In the expert evaluation of the indicators of complex questionnaire of schoolchildren characterizing their psycho-emotional state, prevalence of behavioral risk factors and complaints of health disorders, as well as awareness of health issues and health promotion of a healthy lifestyle culture, there were no marked differences in students in schools with different levels of health - saving activities. Based on the results of scientific research, unified practical recommendations (road map) have been developed for the National coordinators of the network of health schools, education and health authorities of the Republics.

About the Authors

V. R. Kuchma
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


M. A. Polenova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


I. K. Rapoport
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


M. I. Stepanova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


P. I. Khramtsov
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Кучма В.Р. Гармонизация европейских и российских подходов к теории и практике оценки качества медицинской помощи обучающимся в образовательных организациях. Концепция оценки качества медицинской помощи обучающимся: руководство. М.: ФГАУ «НЦЗД» Минздрава России, 2016. 85 с.

2. Кучма В.Р., Соколова С.Б. Поведенческие риски, опасные для здоровья школьников XXI века. М.: ФГАУ «НМИЦ здоровья детей» Минздрава России, 2017. 170 с.

3. Кучма В.Р., Степанова М.И., Уланова С.А. и др. Сохранение здоровья школьников путем оптимизации их обучения // Российский педиатрический журнал. 2011. № 3. С. 42-45.

4. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Школы здоровья в России (концепция, планирование и развитие). М., 2009. 128 с.

5. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Школы здоровья в России: принципы и организация работы. Мониторинг и эффективность / Под ред. В.Р. Кучмы. М.: Просвещение, 2012. 253 с.

6. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Степанова М.И. Гигиенические проблемы школьных инноваций. М.: Научный центр здоровья детей РАМН, 2009. 240 с.

7. Нотова С.И., Бурлуцкая Т.И., Бурлуцкая О.И. и др. Особенности питания, элементного статуса организма учащихся и их успеваемость // Вопросы современной педиатрии. 2007. Т. 6. № 5. С. 70-74.

8. Об утверждении Порядка оказания медицинской помощи несовершеннолетним, в том числе в период обучения и воспитания в образовательных организациях: Приказ Минздрава России от 5 ноября 2013 года № 822н: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_158224/2ff7a8c72de39 94f30496a0ccbb1ddafdaddf518/ (дата обращения: 04.08.2018).

9. Поленова М.А. Информационно-образовательные нагрузки как фактор риска здоровью школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 10 (271). С. 20-22.

10. Поленова М.А. Совещание национальных координаторов сети школ здоровья в Европе стран Восточной Европы и Центральной Азии (ВЕЦА), 2017 // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2018. № 1. С. 56-58.

11. Соколова С.Б. Европейские школьные службы здравоохранения // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 1. С. 53-60.

12. Соколова С.Б., Кучма В.Р. Концепция оценки качества медицинской помощи обучающимся в образовательных организациях // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 8 (281). С. 8-12.

13. Соколова С.Б., Кучма В.Р. Формирование здорового образа жизни российских школьников // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2013. № 3. С. 27-33.

14. Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Поленова М.А. Состояние здоровья московских школьников и факторы, влияющие на его формирование (лонгитудинальное исследование) // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 3 (252). С. 28-31.

15. Храмцов П.И. Школьные проекты формирования единой профилактической среды на основе системной интеграции двигательной активности в образовательный процесс (научный обзор) // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 3. С. 34-40.


Review

For citations:


Kuchma V.R., Polenova M.A., Rapoport I.K., Stepanova M.I., Khramtsov P.I. Health-saving activities in schools of Eastern Europe and Central Asia. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(8):55-58. (In Russ.)

Views: 440


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)