Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of innovative pedagogical system of the primary education

Abstract

The article presents the results of hygienic assessment of the educational system «UniK», which is used in primary school. It was established that despite the more intensive organization of educational activities and fast-paced learning of program material using specially selected tasks, multimedia method of presenting information, the implementation of activities aimed at preventing fatigue, etc., its implementation is not accompanied by primary schoolchildren more marked fatigue than their traditionally trained peers, indicators of physical development and functionality do not deteriorate.

About the Authors

M. I. Stepanova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


N. O. Berezina
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


I. P. Lashneva
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


T. V. Shumkova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Скоблина Н.А. и др. Основные закономерности морфофункционального развития детей и подростков в современных условиях // Вестник Pоссийской академии медицинских наук. 2012. № 12. С. 35-40.

2. Зайцева Е.С. Особенности состояния здоровья младших школьников при разных стилях преподавания // Школа здоровья. 2011. № 4. С. 12-14.

3. Кучма В.Р., Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. и др. Гигиеническая оценка влияния средовых факторов на функциональные показатели школьников // Гигиена и санитария. 2013. № 5. С. 91-94.

4. Кучма В.Р., Степанова М.И. Современные гигиенические подходы к оценке влияния образовательных технологий на здоровье детей и подростков // Здоровье населения и среда обитания. 2002. № 2. С. 1-4.

5. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Степанова М.И. Гигиенические проблемы школьных инноваций. М.: Научный центр здоровья детей, 2009. 127 с.

6. Лутошкин А.Н. Эмоциональная цветопись: методика М., 1977: [Электронный ресурс]. Pежим доступа: http://www.miu.by/kaf_new/ mpp/171.pdf (дата обращения: 24.08.2018).

7. Сетко Н.П., Булычёва Е.В., Бейлина Е.Б. Функциональное состояние организма младших школьников при разных формах организации учебного дня // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2013. № 1. С. 18-21.

8. Скоблина Н.А., Кучма В.Р., Милушкина О.Ю. и др. Современные тенденции физического развития детей и подростков // Здоровье населения и среда обитания. 2013. № 8(245). С. 9-12.

9. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Поленова М.А. и др. Педагогическая технология как способ профилактики утомления учащихся // Здоровье населения и среда обитания. 2012. № 3. С. 10-12.

10. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Поленова М.А. и др. Профилактика нарушений здоровья школьников в процессе обучения // Pоссийский педиатрический журнал. 2011. № 3. С. 46-48.

11. Сухарева Л.М. Актуальные проблемы гигиены и охраны здоровья детей и подростков в развитии научной платформы «Профилактическая среда» // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 3. С. 10-16.

12. Сухарева Л.М., Намазова-Баранова Л.С., Рапопорт И.К Заболеваемость московских школьников в динамике обучения с первого по девятый класс // Pоссийский педиатрический журнал. 2013. № 4. С. 48-53.

13. Уланова С.А. Здоровьесберегающие возможности обучения детей в условиях активной сенсорно-развивающей среды // Актуальные проблемы педиатрии: материалы XII Конгресса педиатров Pоссии. М., 2008. С. 74-79.

14. Храмцов П.И., Баканов И.М. Влияние разных режимов двигательной активности на физическую работоспособность младших школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2007. № 2. С. 7-8.


Review

For citations:


Stepanova M.I., Berezina N.O., Lashneva I.P., Shumkova T.V. Hygienic assessment of innovative pedagogical system of the primary education. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(8):44-46. (In Russ.)

Views: 225


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)