Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Preventive possibilities of younger schoolchildren teaching technology in the conditions of active sensory-developing environment

Abstract

The hygienic assessment of pedagogical technology of studying of younger schoolchildren in the conditions of active sensory-developing environment was carried out. This technology was developed to reduce the tedious impact of a large educational load on the health of schoolchildren. In the far North its negative impact is increased by especially severe climate, lack of exercise and «sensory impoverishment». Learning in an active sensory-developing environment contributes to a more favorable course of adaptation to the educational requirements, reduce the fatigue of lessons and the prevalence of adverse changes in the cardiovascular system, neuropsychological status of children. The increase in the volume of motor activity of children in the learning process, the use of ophthalmic devices, furniture for standing-sitting classes, provided for by the new pedagogical technology, contributed to a more marked than in the control group reduction of visual fatigue and acute morbidity of schoolchildren. Health-saving effect of learning technology in a sensory-developing environment contributed to the improvement of emotional comfort and educational motivation of younger schoolchildren and reduced destructive anxiety.

About the Authors

S. A. Ulanova
Pitirim Sorokin Syktyvkar State University
Russian Federation


M. I. Stepanova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Бутко М.А. Взаимосвязь объема двигательной активности детей младшего школьного возраста с их физической подготовленностью, физическим и функциональным развитием, а также с умственной и физической работоспособностью // Физическая культура, спорт - наука и практика. 2015. № 2. С. 31-35.

2. Дьячкова М.Г., Беляков Н.Г. Основные тенденции формирования здоровья детей и подростков, проживающих в условиях Крайнего Севера Pоссийской Федерации // Экология человека. 2005. № 4. С. 19-23.

3. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Степанова М.И. Гигиенические проблемы школьных инноваций. М.: Научный центр здоровья детей PАMH, 2009. 240 с.

4. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Степанова М.И. и др. Медикопрофилактические основы работы общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2013. 110 с.

5. Кучма В.Р., Уланова С.А. Школа как территориальный центр здоровьесбережения в условиях Крайнего Севера // Гигиена и санитария. 2015. № 94 (7). С. 58-63.

6. Лусканова Н. Оценка школьной мотивации учащихся начальной школы: методика: [Электронный ресурс]. Pежим доступа: http:// gymnasium44.ru/forum/%D0%9C%D0%B5%D1%82%D0%BE%D 0%B4%D0%B8%D0%BA%D0%B0%20%D0%9B%D1%83%D1 %81%D0%BA%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D0%BE %D0%B9.pdf (дата обращения: 24.08.2018).

7. Мирская Н.Б., Коломенская А.Н., Синякина А.Д. Влияние двигательной активности на состояние костно-мышечной системы современных школьников // Гигиена и санитария. 2010. № 2. С. 78-80.

8. Токарев С.А., Буганов А.А., Уманская Е.Л. Эпидемиологическая оценка факторов риска сердечно-сосудистых заболева ний у детей на Крайнем Севере // Кардиоваскулярная терапия и профилактика. 2005. № 4(1). С. 10-13.

9. Тэммл P., Дорки М., Амен В. и др. Тест тревожности. М., 1999. 94 с.: [Электронный ресурс]. Pежим доступа: http://www. shkola-kaz.ru/ooo/2015-2016/ocenochny/test_trevozhnosti_adaptacija _1_klass.pdf (дата обращения: 24.08.2018).

10. Уланова С.А., Шарафуллина Ж.В. Технологические аспекты здоровьесберегающей деятельности в школах Крайнего Севера // Вестник Чувашского государственного педагогического университета им. И.Я. Яковлева. 2013. № 1. С. 197-204.

11. Уланова С.А., Шарафуллина Ж.В. Формирование здоровьесберегающей образовательной среды в школах Крайнего Севера на основе деятельностного подхода как фактор социализации личности обучающихся: монография. Сыктывкар: ФГБОУ ВО «СГУ им. П. Сорокина», 2017. 182 с.


Review

For citations:


Ulanova S.A., Stepanova M.I. Preventive possibilities of younger schoolchildren teaching technology in the conditions of active sensory-developing environment. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(8):39-43. (In Russ.)

Views: 276


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)