Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of mental performance and emotional state of schoolchildren of different gender of 5-9 grades in lessons with different time duration of use a personal computer

Abstract

The article is devoted to the study of mental working capacity and emotional state of schoolchildren of 59 grades of different age and gender groups in the lessons with and without using a PC. There were observed 277 students of grades 5-9 (113 boys and 164 girls). Dynamic changes in the indices of mental working capacity and emotional state of children of different gender were analyzed at 94 lessons. It is shown that the use of computers in the educational process is a significant factor in the formation of fatigue in pupils of both gender, but the nature and level of reaction to it are not the same for boys and girls. The use of PCs in the classroom predetermines a variety of changes in the studied indicators, the orientation of which depends on the gender, age and time of its use in educational activities. The different duration of use of the PC affects, first of all, the quality of the proof-reading work - its accuracy. From the beginning to the end of the training in the main school, against the background of the growing intensification of training, the resistance to the training loads associated with the use of the PC in the lessons of girls is increasing, and in boys is decreasing. This indicates the need to take into account the various psychophysiological reactions of children of different gender, as well as the peculiarities of their perception of educational information in the development of methodological support for the learning process associated with the use of a personal computer.

About the Author

E. D. Laponova
National Medical Research Center for Children's Health of the Ministry of Health of Russia; Pirogov Russian National Research Medical University of the Ministry of Health of Russia
Russian Federation


References

1. Вятлева О.А. Нейробиологические особенности мальчиков и девочек (научный обзор) // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 2. С. 12-17.

2. Вятлева О.А. Успешность мальчиков и девочек в образно-пространственной деятельности на разных этапах пубертатного периода: значение полушарных мозговых стратегий // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 4. С. 41.

3. Грибанов А.В., Джос Ю.С. Половые различия спектральных характеристик фоновой ЭЭГ у детей младшего школьного возраста // Вестник Российской академии медицинских наук. 2016. № 1. С. 52-60.

4. Куинджи Н.Н. Гендерный подход к обучению и воспитанию детей в школе: физиологические, гигиенические и социальные аспекты. М.: Пашков дом, 2010. 78 с.

5. Кучма В.Р. Охрана здоровья детей и подростков в национальной стратегии действий в интересах детей на 2012-2017 годы // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2013. № 1. С. 4-10.

6. Кучма В.Р., Степанова М.И., Уланова С.А. и др. Сохранение здоровья школьников путем оптимизации их обучения // Российский педиатрический журнал. 2011. № 3. С. 42-46.

7. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Надеждин Д.С. Возрастно-половые особенности психофизиологического развития школьников // Российский педиатрический журнал. 2016. № 19(6). С. 367-373.

8. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Школы здоровья в России: принципы и организация работы. Мониторинг развития и эффективность. М.: Просвещение, 2012. 128 с.

9. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Степанова М.И. Гигиенические проблемы школьных инноваций. М.: НЦЗД РАМН, 2009. 240 с.

10. Лапонова Е.Д. Гигиеническая оценка дифференцированного подхода к организации обучения подростков разного пола // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 8 (269). С. 30-33.

11. Рапопорт И.К., Соколова С.Б., Чубаровский В.В. Заболеваемость школьников и проблемы создания профилактической среды в общеобразовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2014. № 3. С. 10-16.

12. Сиротюк А.Л. Психофизиологические основы обучения школьников. М.: ТЦ Сфера, 2007. С. 31-40.

13. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Лапонова Е.Д. и др. Гигиеническая регламентация занятий школьников за компьютером // Здоровье населения и среда обитания. 2012. № 8. С. 25-27.

14. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Лапонова Е.Д. и др. Обоснование регламентов использования компьютеров с жидкокристаллическим монитором в процессе учебных занятий // Гигиена и санитария. 2014. Т. 93. № 1. С. 108-110.

15. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Поленова М.А. и др. Здоровьесберегающие возможности педагогических технологий // Гигиена и санитария. 2012. № 2. С. 52-55.

16. Хасан Б.И., Бреслав Г.М. Пол и образование: анализ конфликтов половозрастной идентификации. Красноярск: КГУ, 1996. 174 с.

17. Этические принципы проведения медицинских исследований с участием человека в качестве субъекта: Хельсинкская декларация Всемирной медицинской ассоциации: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.psychepravo.ru/law/int/helsinkskaya-deklaraciya.htm (дата обращения: 01.08.2018).


Review

For citations:


Laponova E.D. Hygienic assessment of mental performance and emotional state of schoolchildren of different gender of 5-9 grades in lessons with different time duration of use a personal computer. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(8):31-38. (In Russ.)

Views: 275


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)