Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Physiological and hygienic aspects of formation of myopia in students

Abstract

The leading unfavorable factors of the educational environment and the educational process that contributed to the development of myopia in students were the irrational distribution of the educational load in accordance with the difficulty of subjects and the dynamics of student performance, the pronounced intensity of the learning process due to sensory loads as a result of the considerable stress of the visual analyzer in classrooms, against background insufficient artificial lighting and unfavorable air-thermal conditions in classrooms. Every third student has a visual impairment, with the leading pathology being middle degree myopia, which by the end of the 10th grade increased by 2.7 times.

About the Authors

N. P. Setko
Orenburg State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


I. A. Yasin
Orenburg State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


E. V. Bulycheva
Orenburg State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


A. E. Aprelev
Orenburg State Medical University of the Ministry of Health of the Russian Federation
Russian Federation


References

1. Близорукость. 2-е изд., перераб. и доп. М.: Медицина, 1999. 288 с.

2. Валова А.Я., Сетко Н.П., Булычева Е.В. и др. Особенности режи ма дня современных гимназистов начальной школы и при переходе к предметному обучению // Оренбургский медицинский вестник. 2017. Т. V. № (18). С. 63-67.

3. Гигиеническая оценка напряженности учебной деятельности обучающихся: Федеральные рекомендации по оказанию медицинской помошц обучающимся / разраб. В.Р. Кучма, Е.А. Ткачук, Н.В. Ефимова [и др.]. М., 2015. 13 с.

4. Здания жилые и общественные. Параметры микроклимата в помещениях: ГОСТ 30494-2011: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/1200095053 (дата обращения: 10.07.2018).

5. Кучма В.Р. 2018-2027 годы - Десятилетие детства в России: цели, задачи и ожидаемые результаты в сфере здоровьесбережения обучающихся // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 3. С. 4-14.

6. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Современные подходы к обеспечению гигиенической безопасности жизнедеятельности детей в гиперинформационном пространстве // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 3. С. 22-27.

7. Об объявлении в Российской Федерации Десятилетия детства: Указ Президента Российской Федерации от 29.05.2017 № 240: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://www.kremlin.ru/acts/bank/41954 (дата обращения: 10.07.2018).

8. Санитарно-эпидемиологические требования к условиям и организации обучения в общеобразовательных организациях: Сан-ПиН 2.4.2.2821-10: [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://docs.cntd.ru/document/902256369 (дата обращения: 10.07.2018).

9. Скоблина Н.А., Добрук И.В., Цамерян А.П. и др. Использование технологий «Кабинет охраны зрения детей» в образовательной организации // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 2. С. 39-42.


Review

For citations:


Setko N.P., Yasin I.A., Bulycheva E.V., Aprelev A.E. Physiological and hygienic aspects of formation of myopia in students. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(7):18-21. (In Russ.)

Views: 183


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)