Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of the educational schedule in the conditions of the school digital environment

Abstract

The changes happening in modern education against the background of an aggravation of symptoms of health of pupils cause need of the analysis of the educational schedule and assessment of interrelation between his hygienic rationality and indicators of a functional condition of an organism of school students. The appreciable share of disturbances is taped and the most typical mistakes in creation of schedules are defined. From positions of evidential medicine estimated risk and degree of conditionality of development of the expressed fatigue in dynamics of school day when training in the conditions of irrationally made schedule. The electron methodical complex for hygienic assessment of the school schedule which use reduces labor input of assessment procedure of the schedule is framed and can be recommended as the tool when carrying out audit of educational process at school by organs of Rospotrebnadzor and administration of educational institution.

About the Author

I. E. Aleksandrova
National Medical Research Center of Children's Health of the Ministry of Healthcare of Russia
Russian Federation


References

1. Агарков В.И. Гигиенические основы нормирования умственной нагрузки младших школьников: автореф. дисс.. д-ра мед. наук. Ростов-на-Дону, 1987. 40 с.

2. Александрова И.Э. Оптимизация гигиенической оценки учебного расписания в школе // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 8. С. 24-27.

3. Александрова И.Э., Степанова М.И., Курганский А.М. Электронный методический комплекс для гигиенической оценки школьного расписания (свидетельство о государственной регистрации базы данных № 2017621265 от 1.11.2017).

4. Гребняк Н.П., Щудро С.А. Интегральная оценка трудности учебных предметов // Гигиена и санитария. 2010. № 1. С. 12-15.

5. Об образовании в Российской Федерации: федеральный закон. М.: Проспект. 160 с.

6. Профессиональный риск для здоровья работников: руководство / под ред. Н.Ф. Измерова и Э.И. Денисова. М.: Тровант, 2003. 448 с.

7. Рябенко Т. Неправильно составленное расписание уроков в школе - штраф до 150 000 рублей // СЭС: Санитарно-эпидемиологический собеседник. 2015. № 8. С. 17-21.

8. Санитарно-эпидемиологические требования к условиям и организации обучения в общеобразовательных учреждениях: СанПиН 2.4.2.2821-10. М., 2011.49 с.

9. Суворова А.В., Якубова И.Ш., Масленникова М.М. Риск для здоровья школьников в связи с нерациональной организацией образовательного процесса и режима дня // Российская гигиена - развивая традиции, устремляемся в будущее: материалы XII Всероссийского съезда гигиенистов и санитарных врачей. М., 2017. Т. 1. С. 626-629.

10. Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Поленова М.А. Заболеваемость и умственная работоспособность московских школьников // Гигиена и санитария. 2014. № 3. С. 64-67.

11. Унифицированная методика гигиенического изучения организации условий и режима учебных занятий с использованием компьютеров: методические рекомендации / под ред. Г.Н. Сердюковской. М., 1987. 91 с.

12. Федеральный государственный образовательный стандарт основного общего образования (утв. Приказом Минобрнауки России 29 декабря 2014 г. № 1644).


Review

For citations:


Aleksandrova I.E. Hygienic assessment of the educational schedule in the conditions of the school digital environment. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2018;(3):15-17. (In Russ.)

Views: 336


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)