Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Prenosological health assessment in gifted adolescents affected by educational process factors

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-41-48

Abstract

Introduction: In solving the problem of preserving and strengthening health of gifted schoolchildren representing the country's main intellectual potential, the main component is the observance of hygienic requirements for conditions and organization of learning activities in educational establishments for gifted children and adolescents. The purpose of the study was to conduct a prenosological assessment of the health status of gifted adolescents influenced by various educational process factors. Materials and methods:Using hardware and software complexes, we assessed the level of physical development, functional status of the central nervous, respiratory, and cardiovascular systems in 300 gifted adolescents in grades 9-11 (1517 years of age). Results: We established that under the conditions of a boarding school (lyceum), gifted schoolchildren were exposed to such health risk factors as increased study loads, their irrational distribution during the school day and week, and a high level of tension in the educational process (class 3.1). It was proved that the educational process factors affected the functioning of the major body systems of gifted schoolchildren. High study loads of a pronounced degree of tension ensured an improvement of the functional status of the central nervous system of gifted school-age adolescents by stabilizing the nervous reaction, increasing the functional level of the nervous system and the ability of the central nervous system to form the body's adaptive system when adapting to the factors of the educational process in the dynamics of learning. Maintaining a high level of functioning of the central nervous system in gifted school-age adolescents was ensured by the multiparameter interaction of the main body systems, which was characterized by an increase in the functional parameters of the respiratory system, a change in vegetative regulation, and a decrease in the level of biological adaptation. Conclusions: Our findings determine the need for systematic screening of gifted children in educational institutions to identify the level of their prenosological health in order to maintain and increase the adaptive potential of gifted adolescents.

About the Authors

N. P. Setko
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health,
Russian Federation


Olesya M. Zhdanova
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health,
Russian Federation


A. G. Setko
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health,
Russian Federation


References

1. Коршунов И.А., Гапонова О.С., Пешкова В.М. Обучение взрослых в системе среднего профессионального образования // Век живи - век учись: непрерывное образование в России / под ред. И.Д. Фрумина, И.А. Коршунова. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2019. С. 155-168.

2. Деманова С.В., Деманова Д.Е. Конституционно-правовое регулирование получения образования одаренными детьми в Российской Федерации // Известия саратовского университета. Новая серия. Серия: экономика. Управление. Право. 2020. Т. 20. № 1. С. 81-88. DOI: https://doi.org/10.18500/1994-2540-2020-20-1-81-88

3. Дьяков И.Г., Щербинина О.С. Организация работы с одаренными школьниками на базе университета // Ярославский педагогический вестник. 2019. № 1 (106). С. 23-29.

4. Журавлева А.С., Ковалев В.П. Специфика и принципы работы инновационных общеобразовательных учреждений // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3. Доступно по: http://science-education.ru/ru/article/view?id=19238 Ссылка активна на 21 июля 2020.

5. Параничева Т.М., Макарова Л.В., Лукьянец Г.Н. и др. Учебная, внеучебная и общая нагрузка, режим дня старшеклассников при интеллектуальных нагрузках повышенной интенсивности // Новые исследования. 2016. № 4 (49). С. 71-84.

6. Кучма В.Р., Ефимова Н.В., Ткачук Е.А. и др. Гигиеническая оценка напряженности учебной деятельности обучающихся 5-10 классов общеобразовательных школ // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 6. С. 552-558. Doi: 10.18821/0016-9900201695-6-552-558

7. Зайцева Н.В., Устинова О.Ю., Лужецкий К.П. и др. Риск-ассоциированные нарушения здоровья учащихся начальных классов школьных образовательных организаций с повышенным уровнем интенсивности и напряженности учебно-воспитательного процесса // Анализ риска здоровью. 2017. № 1. С. 66-83. Doi: 10.21668/health.risk/2017.1.08

8. Кучма В.Р., Ткачук Е.А. Тармаева И.Ю. Психофизиологическое состояние детей в условиях информатизации их жизнедеятельности и интенсификации образования // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (12). С. 1183-1188. Doi: http://dx.doi. org/10.1882/0016-9900-2016-95-12-1183-1188

9. Сетко Н.П., Булычева Е.В., Валова А.Я. Современные подходы к оценке напряженности учебного процесса в образовательных учреждениях различного типа // Оренбургский медицинский вестник. 2018. Т. VI. № 2 (22). С. 47-52.

10. Устинова О.Ю., Андришунас А.М. Оценка влияния повышенного уровня интенсивности и напряженности учебно-воспитательного процесса в образовательных учреждениях различного типа (школа, лицей) на гормональный фон учащихся младших классов // В сборнике VIII Международного молодежного конкурса: Молодежь в науке: Новые аргументы. 2018. Часть 1. С. 204-210.

11. Рукавкова Е.М., Розанов М.Ю. Гигиеническая оценка режима дня и состояния здоровья учащихся лицея // В сборнике: Наука в современном мире. 2018. С. 31-34.

12. Кучма В.Р. Факторы риска здоровью обучающихся в современной российской школе: идентификация, оценка и профилактика средствами гигиены // Современная модель медицинского обеспечения детей в образовательных организациях: сборник статей VI Национального конгресса по школьной и университетской медицине с международным участием. Екатеринбург: Изд-во УГМУ, 2018. Вып. 6. С. 20-26.

13. Агафонов А.И., Зулькарнаев Т.Р., Поварго Е.А. Особенности физического развития школьников и студентов, занимающихся физкультурой и спортом // Здоровье населения и среда обитания. 2020 № 3 (324). С. 4-9.

14. Богомолова Е.С., Котова Н.В., Максименко Е.О. и др. Динамика морфофункционального развития старшеклассников инновационной образовательной организации города Нижнего Новгорода (2007-2017 годы) // Медицинский альманах. 2018. № 4 (55). С. 143-146.

15. Агалакова М.Ю., Лучинина А.О. Особенности детской одаренности // Вестник Вятского государственного университета. 2018. № 1. С. 75-80.

16. Федорченко С.Ю. Создание комфортной среды развития одаренных обучающихся в условиях профессиональной образовательной организации // Инновационное развитие профессионального образования. 2019. № 2 (22). С. 120-124.

17. Moeini М, Lu X, Avti PK, et al. Compromised micro-vascular oxygen delivery increases brain tissue vulnerability with age. Sci Rep. 2018; 8(1):8219. DOI: https://doi. org/10.1038/s41598-018-26543-w

18. Rink С, Khanna S. Significance of brain tissue oxygenation and the arachidonic acid cascade in stroke. Antioxid Redox Signal. 2011; 14(10):1889-903. DOI: https://doi. org/10.1089/ars.2010.3474

19. Shi J, Tao T, Chen W, et al. Sustained attention in intellectually gifted children assessed using a continuous performance test. PLoS One. 2013; 8(2):e57417. DOI: https://doi.org/10.1371/journal.pone.0057417

20. Duan X, Dan Z, Shi J. The speed of information processing of 9- to 13-year-old intellectually gifted children. Psychol Rep. 2013; 112(1):20-32. DOI: https://doi. org/10.2466/04.10.49.PR0.112.1.20-32

21. Duan X, Shi J. Attentional switching in intellectually gifted and average children: effects on performance and ERP. Psychol Rep. 2014; 114(2):597-607. DOI: https:// doi.org/10.2466/04.10.PR0.114k21w8

22. Vogelaar В, Sweijen SW, Resing WCM. Gifted and average-ability children’s potential for solving analogy items. J Intell. 2019; 7(3):19. DOI: https://doi.org/10.3390/ jintelligence7030019

23. Fard EK, Keelor JL, Bagheban AA, et al. Comparison of the Rey Auditory Verbal Learning Test (RAVLT) and Digit Test among typically achieving and gifted students. Iran J Child Neurol. 2016; 10(2):26-37. DOI: https://doi.org/10.22037/ijcn.v10i2.7974

24. Beckmann Е, Minnaert A. Non-cognitive characteristics of gifted students with learning disabilities: An in-depth systematic review. Front Psychol. 2018; 9:504. DOI: https://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.00504


Review

For citations:


Setko N.P., Zhdanova O.M., Setko A.G. Prenosological health assessment in gifted adolescents affected by educational process factors. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(11):41-48. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-41-48

Views: 341


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)