Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of factors of learning environment and organization of the educational process at schools in Smolensk

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-36-40

Abstract

Relevance: Parameters of learning environment and organization of the educational process can have adverse health effects in schoolchildren. Our objective was to conduct a hygienic assessment of factors of learning environment and organization of the educational process at schools of the city of Smolensk. Materials and methods: We studied indicators of indoor learning environment and the level of organization of the educational process in ten urban comprehensive schools. A hygienic assessment of the microclimate, illuminance, indoor air quality, and organization of the educational process for third and fourth graders (aged 9-11) was given. The assessment of learning conditions and organization of the educational process was carried out according to the method generally accepted in hygienic research (Suharev AG, Kanevskaya LY, 2002). Results: We found that elementary school pupils of Smolensk were exposed to multiple adverse factors such as poor microclimate parameters and insufficient natural illumination in some school rooms, excessive daily study load and irrational distribution of the academic load during the school week. The analysis of the timetable revealed an irrational distribution of the academic load in 37.3% of school days. We established that conditions of education in the surveyed urban schools were moderately dangerous to children's health (750-806 points). Conclusion: The results enabled us to give a hygienic assessment of the factors of learning environment and organization of the educational process at schools in Smolensk and to outline a set of appropriate preventive measures.

About the Authors

Ekaterina A. Tsukareva
Smolensk State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


A. V. Avchinnikov
Smolensk State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


L. M. Sidorenkova
Rospotrebnadzor Department in the Smolensk Region
Russian Federation


S. O. Avchinnikova
Smolensk State University
Russian Federation


Y. P. Koryakina
Smolensk State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Рапопорт И.К., Сергеева А.А., Чубаровский В.В. Гигиеническая оценка условий обучения и состояние здоровья учащихся младших классов сельских школ // Гигиена и санитария. 2012. Т. 31. № 1. С. 53-57.

2. Бокарева Н.А., Милушкина О.Ю., Пивоваров Ю.П. и др. Влияние образовательного процесса на физическое развитие школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 11 (272). С. 17-19.

3. Макарова В.В., Зорина И.Г. Особенности психологического состояния учащихся в условиях неблагоприятного влияния внутришкольных факторов // Здоровье населения и среда обитания. 2019. № 11 (320). С. 12-17.

4. Кучма В.Р. Российская модель охраны здоровья обучающихся в образовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2018. № 4. С. 4-10.

5. Александров А.А., Котова М.Б., Звездина И.В. и др. Особенности питания, поведения и знания о здоровом образе жизни школьников г. Мурманска // Педиатрия. Журнал им. Г.Н. Сперанского. 2014. Т. 93. № 6. С. 176-181.

6. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (10). С. 990-995.

7. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Гигиеническая безопасность жизнедеятельности детей в цифровой среде // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 8 (281). С. 4-7.

8. Кучма В.Р., Шубочкина Е.И. Программирование, каузация и технологии управления рисками здоровью обучающихся // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 1. С. 4-13.

9. Рапопорт И.К., Сухарева Л.М. Одиннадцатилетнее лонгитудинальное наблюдение: распространенность и течение функциональных отклонений и хронических болезней у московских школьников // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2019. № 1. С. 19-27.

10. Сетко А.Г., Тришина С.П. Сравнительная характеристика воздействия факторов внутришкольной среды и организации учебного процесса на алиментарный статус гимназистов при реализации образовательных стандартов разных поколений // Профилактическая и клиническая медицина. 2014. № 4 (53). С. 36-41.

11. Сетко А.Г., Тришина С.П., Терехова Е.А. и др. Результаты донозологической диагностики состояния здоровья учащихся современного образовательного учреждения // Здоровье населения и среда обитания. 2015. №2 6 (267). С. 26-29.

12. Васильев Е.В., Перекусихин М.В., Васильев В.В. Гигиеническая оценка влияния санитарно-эпидемиологического благополучия образовательных организаций на здоровье детского населения // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2019. № 3. С. 33-34.

13. Зайцева Н.В., Устинова О.Ю., Лужецкий К.П. и др. Риск-ассоциированные нарушения здоровья учащихся начальных классов школьных образовательных организаций с повышенным уровнем интенсивности и напряженности учебно-воспитательного процесса // Анализ риска здоровью. 2017. №2 1. С. 66-83.

14. Мыльникова И.В. Гигиеническая оценка внутришкольной среды городских и сельских образовательных учреждений // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. №2 12. С. 1193-1197.

15. Тарасова Т.В., Туаева И.Ш. Гигиеническая оценка расписания уроков в школах РСО - Алания // Фундаментальные исследования. 2015. №2 1-9. С. 1926-1929.

16. Кучма В.Р. 2018-2027 годы - десятилетие детства в России: цели, задачи и ожидаемые результаты в сфере здоровьесбережения обучающихся // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 3. С. 4-14.

17. Сухарев А.Г., Игнатова Л.Ф, Стан В.В. Методический подход к гигиенической оценке школьной образовательной среды // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. №2 2. С. 4-10.

18. Елисеева Ю.В., Дубровина Е.А., Елисеев Ю.Ю. и др. Состояние реализации здоровьесберегающих технологий в образовательных учреждениях// Здоровье населения и среда обитания. 2017. №2 4 (289). С. 35-37.

19. Александрова И.Э. Гигиеническая оценка учебного расписания в условиях школьной цифровой среды // Здоровье населения и среда обитания. 2018. №2 3 (300). С. 15-17.

20. Безруких М.М., Параничева Т.М., Адамовская О.Н. и др. Организация режима, учебной и внеучебной нагрузки школьников в разных регионах России // Новые исследования. 2019. №2 4 (60). С. 98-110.

21. Александрова И.Э. Гигиеническая оценка школьного расписания в условиях активного использования на уроках электронных средств обучения // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2020. № 1. С. 12-21.

22. Eccles JS, Roeser RW. Schools as developmental contexts during adolescence. J Res Adolesc. 2011; 21(1):225-241. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2010.00725.x

23. Hogberg B, Strandh M, Petersen S, et al. Education system stratification and health complaints among school-aged children. Soc Sci Med. 2018; 220:159-166. DOI: https:// doi.org/10.1016/j.socscimed.2018.11.007

24. Hunt Р, Barrios L, Telljohann SK. A whole school approach: collaborative development of school health policies, processes, and practices. J Sch Health. 2015; 85(11):802-809. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12305

25. Van Kann DHH, вe Vries SI, Schipperijn J, et al. Schoolyard characteristics, physical activity, and sedentary behavior: combining GPS and accelerometry. J Sch Health. 2016; 86(12):913-921. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12459

26. Kim HHS, Chun J. Analyzing multilevel factors underlying adolescent smoking behaviors: the roles of friendship network, family relations, and school environment. J Sch Health. 2018; 88(6):434-443. DOI: https://doi.org/10.1111/ josh.12630


Review

For citations:


Tsukareva E.A., Avchinnikov A.V., Sidorenkova L.M., Avchinnikova S.O., Koryakina Y.P. Hygienic assessment of factors of learning environment and organization of the educational process at schools in Smolensk. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(11):36-40. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-36-40

Views: 481


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)