Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Lifestyle and health characteristics of students during distance learning

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-14-21

Abstract

Introduction: Human health and lifestyle are influenced by many risk factors and living conditions. The purpose of the study was to analyze lifestyle and health characteristics of students during traditional and compelled distance learning. Materials and methods: We conducted a questionnaire-based survey of 300 students (years 2, 4, and 6) of the Voronezh State Medical University named after N.N. Burdenko. The questionnaire was specially developed by the authors and included questions about physical activity of medical students, their compliance with Coronavirus lockdown rules, sleep and rest, daily routine, diet, addiction to bad habits, and self-rated health during traditional (of-line) and distance learning. Results and discussion: The study was conducted stepwise. We observed better self-discipline in following a stay-at-home order among junior students compared to their senior fellows. The period of compelled distance learning caused a decrease in physical activity of students, regardless of the year, with the exception of persons regularly engaged in physical exercises. The average daily walking distance of the respondents dropped from 5.35 km to 1.36 km in those observing the lockdown rules and to 3.15 km in those violating them. We established the relationship between distance learning and changes in sleep patterns, nutrition, and daily routine. We also revealed nutrition disorders leading to a weight gain and ranked bad habits related to transition to an unusual e-learning. A statistically significant worsening of self-rated health of the respondents was demonstrated. Conclusion: Distance learning during the spring semester of 2020 raised a number of novel questions regarding a wide variety of aspects of the educational process, lifestyle, nutrition, sleep, and rest.

About the Authors

Valery I. Popov
Voronezh State Medical University named after N.N. Burdenko
Russian Federation


O. Yu. Milushkina
Russian National Research Medical University named after N.I. Pirogov
Russian Federation


D. V. Sudakov
Voronezh State Medical University named after N.N. Burdenko
Russian Federation


O. V. Sudakov
Voronezh State Medical University named after N.N. Burdenko
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Состояние здоровья современных детей и подростков и роль медико-социальных факторов в его формировании // Вестник РАМН. 2009. № 5. С. 6-10.

2. Милушкина О.Ю., Маркелова С.В., Скоблина Н.А. и др. Особенности образа жизни современной студенческой молодежи // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 11 (308). С. 5-8.

3. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 10. С. 990-995.

4. Бобрищева-Пушкина Н.Д., Бокарева Н.А., Добрук И.В. и др. Образование и здоровье: диагностика, коррекция и охрана здоровья участников образовательного процесса. Под ред. О.Ю. Милушкиной. Новосибирск: Ассоциация научных сотрудников «Сибирская академическая книга». 2016. 116 с.

5. Попова А.Ю., Гурвич В.Б., Кузьмин С.В. и др. Современные вопросы оценки и управления риском для здоровья // Гигиена и санитария. 2017. №96 (12). С. 1125-1129.

6. Попов В.И., Судаков Д.В., Судаков О.В. Оценка психологического здоровья студентов медицинского вуза. В книге: Здоровье молодежи: Новые вызовы и перспективы. М.: Научная книга, 2019. С. 110-126. https://elibrary.ru/item.asp?id=42472524

7. Кулеш Д.В., Колесников С.И., Долгих В.В. и др. Медико-эпидемиологические и методологические подходы к прогнозированию показателей, характеризующих здоровье подростков на современном этапе // Вестник РАМН. 2013. Т. 68. № 6. С. 9-14.

8. Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. Особенности формирования морфофункционального состояния современных школьников // Здравоохранение РФ. 2013. №5 С. 37-38.

9. Брико Н.И., Каграманян И.Н., Никифоров В.В. и др. Пандемия COVID-19. Меры борьбы с ее распространением в Российской Федерации // Эпидемиология и вакцинопрофилактика. 2020. Т. 19. №2. С. 4-13.

10. Попов В.И., Милушкина О.Ю., Скоблина Н.А. и др. Поведенческие риски здоровью студентов в период проведения дистанционного обучения // Гигиена и санитария. 2020. Т. 99. № 8. С. 854-860.

11. Алексеенко О.И., Даниленко Т.В. Проблемы дистанционного обучения студентов в условиях пандемии и самоизоляции. В сборнике: Кубанские исторические чтения. Материалы XI Международной научно-практической конференции. 2020. С. 156-161.

12. Возгорькова Е.О. Опыт реализации учебного процесса в условиях дистанционного и электронного обучения. В сборнике: Тенденции развития образования: педагог, образовательная организация, общество - 2020. Сборник материалов Всероссийской научно-практической конференции. БУ ЧР ДПО «Чувашский республиканский институт образования» Министерства образования и молодежной политики Чувашской Республики. Чебоксары, 2020. С. 171-173.

13. Оленцов А.Е. Переход обучающихся на дистанционное обучение в период пандемии коронавируса // Научно-образовательный потенциал молодежи в решении актуальных проблем XXI века. 2020. № 16. С. 330-333.

14. Каплина С.Е. Образование в условиях пандемии COVID-19. В сборнике: Новая наука: история становления, современное состояние, перспективы развития. Сборник статей Всероссийской научно-практической конференции. Уфа, 2020. С. 241-244.

15. Шарова Е.И. Исследование здоровья студентов вуза в условиях дистанционного обучения как показатель качества образования // Ученые записки университета им. П.Ф. Лесгафта. 2020. № 6 (184). С. 401-404.

16. Фетисова Е.Ю., Миленин Н.С., Сеник А.И. Изучение влияния дистанционного обучения в условиях пандемии на здоровье обучающихся // Интегративные тенденции в медицине и образовании. 2020. Т. 2. С. 109-115.

17. Максютова А.Ф., Андекина Р.Э. Дистанционное обучение в условиях пандемии: взгляд студентов // Paradigmata poznani. 2020. № 3. С. 13-17.

18. Киселев А.А. Дистанционное обучение студентов: проблемы и перспективы его развития после пандемии коронавируса // Развитие образования. 2020. № 2 (8). С. 97-100.

19. Rauner A, Mess F, Woll A. The relationship between physical activity, physical fitness and overweight in adolescents: a systematic review of studies published in or after 2000. BMC Pediatr. 2013; 13:19. DOI: https:// doi.org/10.1186/1471 -2431-13-19

20. Currie C, Molcho M, Boyce W, et al. Researching health inequalities in adolescents: the development of the Health Behaviour in School-Aged Children (HBSC) family affluence scale. Soc Sci Med. 2008; 66(6):1429-1436. DOI: https://doi.org/10.1016/_j.socscimed.2007.11.024

21. Gencheva N, Gencheva-Vassileva A. A study on some aspects of distance learning for physiotherapy students during a pandemic. Pedagogy. 2020; 92(S7):280-290


Review

For citations:


Popov V.I., Milushkina O.Yu., Sudakov D.V., Sudakov O.V. Lifestyle and health characteristics of students during distance learning. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(11):14-21. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-332-11-14-21

Views: 1103


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)