Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

The role of parents, teachers and health professionals in forming knowledge, abilities and skills of a safe use of electronic devices by high school children

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-50-57

Abstract

Introduction: A widespread intensive use of electronic devices by modern young people negatively affects their health emphasizing the importance of raising awareness of users about health risks of the uncontrolled use of gadgets and developing appropriate safety skills. High school students can get necessary information in medical institutions, at school, and at home. The objective was to study the role of parents, teachers, and healthcare professionals in forming knowledge, skills and abilities of the safe use of digital devices and related components of a healthy lifestyle in seniors. Materials and methods: In the light of the objective, a special online questionnaire-based survey was conducted in 2019 using Google Forms. It involved 200 schoolchildren in grades 9-11 (15-17 years of age), 251 parents, 389 school teachers, and 220 healthcare professionals. Results: The survey data demonstrated the lowest subjective assessment of risks of the uncontrolled use of digital devices among schoolchildren (p ≤ 0.05) and, at the same time, the highest prevalence of the considered risk factors among them. About 30% of the schoolchildren, 20% of parents and 20% of teachers underestimate behavioral risk factors of the uncontrolled use of gadgets (p ≤ 0.05). I established the leading role of parents in forming the skill of long-term screen time in young people and noted low competence of healthcare professionals in issues of the safe use of digital devices and related components of a healthy lifestyle (using devices in poor lighting, inappropriate places and positions, lacking regular breaks, underestimating risks of low physical activity and eating less than 3 meals a day). I also found that teachers, being aware of safety requirements, comply with them but do not use this experience in their professional activities. Only 65% of schoolchildren and parents and 60% of teachers (p ≤ 0.05) have skills of a safe screen use and take measures to preserve and maintain visual acuity. Conclusions: The survey revealed the importance of improving awareness of the population in issues of the safe use of digital devices, increasing the number of school subjects providing knowledge on this issue and contributing to the development of related healthy lifestyle components, and using all possible sources of transmission of relevant information.

About the Author

Svetlana V. Markelova
Pirogov Russian National Research Medical University
Russian Federation


References

1. Кучма В.Р., Ефимова Н.В, Ткачук Е.А. и др. Гигиеническая оценка напряженности учебной деятельности обучающихся 5-10 классов общеобразовательных школ // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 6. С. 552-558.

2. Макарова Л.В., Лукьянец Г.Н. Гаджеты и их использование учащимися во внешкольной деятельности // Новые исследования. 2019. № 1 (57). С. 15-24.

3. Саньков С.В. Гигиеническая безопасность электронной информационно-образовательной среды в современной школе (научный обзор) // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2018. № 2. С. 13-20.

4. Кучма В.Р., Ткачук Е.А., Тармаева И.Ю. Психофизиологическое состояние детей в условиях информатизации их жизнедеятельности и интенсификации образования // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (12). С. 1183-1188.

5. Макарова Л.В., Лукьянец Г.Н., Параничева Т.М. и др. Влияние компьютерной нагрузки на состояние физиологических функций у детей 7-10 лет // Физиология человека. 2017. Т. 43. № 2. С. 66-73.

6. Кучма В.Р., Саньков С.В., Курганский А.М. Гигиеническая оценка уровней электромагнитного поля электронной информационно-образовательной среды школ // Здоровье населения и среда обитания. 2019. № 11 (320). С. 4-8.

7. Декларация о гигиенической безопасности для детей и подростков цифровой среды // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2014. № 3. С. 62-63.

8. Большаков А.М., Крутько В.Н., Кутепов Е.Н. и др. Информационные нагрузки как новый актуальный раздел гигиены детей и подростков // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 2. С. 172-177.

9. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Гигиеническая безопасность жизнедеятельности детей в цифровой среде // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 8 (281). С. 4-7.

10. Бухтияров И.В., Денисов Э.И., Еремин А.Л. Основы информационной гигиены: концепции и проблемы инноваций // Гигиена и санитария. 2014. № 93 (4). С. 5-9.

11. Кучма В.Р., Текшева Л.М., Курганский А.М. и др. Гигиеническая оценка использования ридеров в начальной школе // Гигиена и санитария. 2014. № 93 (3). С. 57-60.

12. Вятлева О.А., Курганский А.М. Мобильные телефоны и здоровье детей 6-10 лет: значение временных режимов и интенсивность излучения // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 8 (293). С. 27-30.

13. Милушкина О.Ю., Скоблина Н.А., Маркелова С.В. и др. Оценка рисков здоровью школьников и студентов при воздействии обучающих и досуговых информационно-коммуникационных технологий // Анализ риска здоровью. 2019. № 3. С. 135-143.

14. Соколова Н.В., Куляпкина Е.П. Нарушения зрения у детей школьного возраста. Роль учителя в профилактике заболеваний зрительного анализатора // Научно-медицинский вестник Центрального Черноземья. 2019. № 77. С. 12-21.

15. Скоблина Н.А., Шпаков А.И., Маркелова С.В. и др. Субъективная оценка студентами влияния факторов риска на зрение при использовании электронных устройств // Здоровье населения и среда обитания. 2020. № 4 (325). С. 48-52.

16. Кучма В.Р., Соколова С.Б. Поведенческие риски, опасные для здоровья школьников XXI века. М., 2017. 170 с.

17. Милушкина О.Ю., Попов В.И., Скоблина Н.А. и др. Использование электронных устройств участниками образовательного процесса при традиционной и дистанционной формах обучения // Вестник РГМУ. 2020. № 3. С. 85-91.

18. Пивоваров Ю.П., Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю. и др. Использование интернет-опросов в оценке осведомленности об основах здорового образа жизни // Современные проблемы здравоохранения и медицинской статистики. 2020. № 2. С. 398-413.

19. Ефимова Г.З. Учителя-мужчины и учителя-женщины: общее и различное в социологических портретах // Интернет-журнал «Науковедение». 2015. Т. 7. № 5 (30) Доступно по: http://naukovedenie.ru/PDF/137PVN515.pdf (ссылка активна на: 22.07.2020). Это надо? DOI: https://dx.doi.org/10.15862/137PVN515

20. Российские педагоги в зеркале международного сравнительного исследования педагогического корпуса (TATIS 2013) [Текст] / Под ред. Е. Ленской. М.: Изд. дом Высшей школы экономики, 2015. 36 с.

21. Леонов С.А., Матвеев Э.Н., Акишкин В.Г. и др. Характеристика врачебных кадров разного профиля в субъектах Российской Федерации // 2010. Электронный научный журнал «Социальные аспекты здоровья населения». 2010. № 1 (13). С. 4. http://vestnik.mednet.ru/content/view/166/3 (дата обращения 22.07.2020).

22. Raj M., Bhattacherjee S., Mukherjee A. Usage of online social networking sites among school students of Siliguri, West Bengal, India. Indian J Psychol Med. 2018; 40(5):452-457

23. Porcar E., Pons A.M., Lorente A. Visual and ocular effects from the use of flat-panel displays. Int J Ophthalmol. 2016; 9(6):881-885. DOI: https://doi.org/10.18240/ijo.2016.06.16

24. Wiart J., Hadjem A., Wong M.F., et al. Analysis of RF exposure in the head tissues of children and adults. Phys Med Biol. 2008; 53(13):3681-95

25. Lemola S., Perkinson-Gloor N., Brand S., et al. Adolescents' electronic media use at night, sleep disturbance, and depressive symptoms in the smartphone age. J Youth Adolesc. 2015; 44(2):405-418.

26. Shimray S.R., Keerti C., Ramaiah C.K., et aï. An overview of mobile reading habits. DESIDOC J Libr Inf Technol. 2015; 35(5):364-375. DOI: https://doi.org/10.14429/djlit.35.5.8901

27. Tseng M.C. Computer vision syndrome for non-native speaking students: what are the problems with online reading? J Interact Learn Res. 2014; 25(4):551-567.

28. Chassiakos Y.R., Radesky J., Christakis D., et al. Children and adolescents and digital media. Pediatrics. 2016; 138(5):e20162593. DOI: https://doi.org/10.1542/peds.2016-2593

29. Thomas Y. Get a good night’s sleep: 7 practical steps. http://www.sleepcouncil.org.uk/wp-content/uploads/2013/01/Get-a-Good-NightsSleep.pdf

30. Borreli L. 5 reasons why cellphones are bad for your health. http://medicaldaily.com/5-reasons-why-cellphones-are-bad-yourhealth-247624

31. Howard J. Kids under 9 spend more than 2 hours a day on screens, report shows // CNN. 2017 October 19, 2017 Updated 2047 GMT (0447 HKT) https://edition.cnn.com/2017/10/19/health/children-smartphone-tablet-use-report/index.html

32. De Clercq B., Abel T., Moor I., et al. Social inequality in adolescents' healthy food intake: the interplay between economic, social and cultural capital. Eur J Public Health. 2016; 27(2):279-286. DOI: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckw236


Review

For citations:


Markelova S.V. The role of parents, teachers and health professionals in forming knowledge, abilities and skills of a safe use of electronic devices by high school children. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(8):50-57. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-50-57

Views: 402


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)