Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Sanitary and epidemiologic wellbeing and health of school children in modern conditions

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-31-37

Abstract

Introduction: Inadequate physical activity, eating disorders, irrational factors of the educational environment and a poor motivation for a healthy lifestyle are often observed among youngsters and act as their health risk factors. At the present stage, they hamper ensuring optimal living conditions and achieving better health of schoolchildren and require a new approach to solving the tasks. The objective of the study was to assess provision of sanitary and epidemiologic wellbeing at schools and health of schoolchildren to substantiate priorities for management decision making. Materials and methods: The study was conducted in two comprehensive schools of the city of Penza in 2017-2019 involving 2,672 children and 720 parents. We used sanitary, hygienic, physiological, sociological, and statistical methods of research. Results: The level of sanitary and epidemiologic wellbeing in the experimental school with an up-to-date model of hygienic education and development of a healthy lifestyle integrated in the educational process where students have the opportunity to receive health-improving and rehabilitation medical care, was significantly higher than in the control one. Introduction of the new model of upbringing and functioning of the department for disease prevention and rehabilitation contributed to an increase in students' motivation for a healthy lifestyle and skill consolidation in the behavior of youngsters as confirmed by a larger proportion of such students in the experimental school compared with the control one (75-89% against 50-74%, respectively; p < 0.001). Conclusion: Implementation of management decisions including the upgrade of the system of hygiene education, creation of a healthy lifestyle of students, and organization of the department for disease prevention and rehabilitation on the basis of the educational establishment had a positive effect on students' health.

About the Authors

M. V. Perekusikhin
Rospotrebnadzor Office in the Penza Region; Penza State University
Russian Federation


Valery V. Vasilyev
Penza State University; Penza Institute for Post-Graduate Medical Training Branch of the Russian Medical Academy of Continuous Professional Education of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


T. V. Ryabinina
Center for Hygiene and Epidemiology in the Penza Region
Russian Federation


E. V. Vasilyev
Center for Hygiene and Epidemiology in the Penza Region
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Состояние здоровья современных детей и подростков и роль медико-социальных факторов в его формировании // Вестник Российской академии медицинских наук. 2009. № 5. С. 6-10.

2. Кучма В.Р., Шубочкина Е.И., Сафонкина С.Г. и др. Санитарно-эпидемиологическое благополучие и риски здоровью детей и подростков при обучении в образовательных учреждениях // Анализ риска здоровью. 2014. № 1. С. 65-73.

3. Сухарев А.Г., Игнатова Л.Ф., Стан В.В. Методический подход к гигиенической оценке школьной образовательной среды // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 2. С. 4-10.

4. Богомолова Е.С., Кузмичев Ю.Г., Писарева А.Н. и др. Санитарно-гигиеническое обеспечение общеобразовательных организаций как фактор риска здоровью школьников // Медицинский альманах. 2017. № 4 (49). С. 157-162.

5. Александрова И.Э. Гигиеническая оценка учебного расписания в условиях школьной цифровой среды // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 3 (300). С. 15-17.

6. Кучма В.Р., Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. и др. Гигиеническая оценка влияния средовых факторов на функциональные показатели школьников // Гигиена и санитария. 2013. № 5. С. 91-94.

7. Гончарова О.В., Соколовская Т.А. Заболеваемость детей 0-14 лет в Российской Федерации: логитудинальное и проспективное исследования // Медицинский совет. 2014. № 6. С. 6-8.

8. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 10. С. 990-995.

9. Матвеев Э.Н., Маношкина Е.М., Бантьева М.Н. и др. Особенности заболеваемости подростков 15 - 17 лет в Российской Федерации в динамике за 2000-2015 годы // Менеджер здравоохранения. 2017. № 6. С. 13-21.

10. Храмцов П.И., Седова А.С., Березина Н.О. и др. Медико-педагогические и нейрофизиологические предпосылки формирования у обучающихся мотивации к занятиям физической культурой. // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94. № 1. С. 86-91.

11. Зюрин Э.А., Масягина Н.В., Куренцов В.А. и др. Исследование результативности выполнения нормативов ВФСК ГТО I-VI ступени как фактора, определяющего физическую подготовленность детей, подростков и студенческой молодежи Российской Федерации // Вестник спортивной науки. 2017. № 5. С. 43-47.

12. Мартинчик А.Н., Батурин А.К., Кешабянц Э.Э. и др. Анализ фактического питания детей и подростков России в возрасте от 3 до 19 лет // Вопросы питания. 2017. Т. 86. № 4. С. 50-60.

13. Есауленко И.Э., Настаушева Т.Л., Жданова О.А. и др. Регулярное питание в школе как фактор физического развития детей и подростков: результаты когортного исследования // Вопросы современной педиатрии. 2016. Т. 15, № 4. С. 364-370.

14. Перекусихин М.В. Комплексная оценка санитарно-эпидемиологического благополучия общеобразовательных организаций и здоровья обучающихся: дисс.. канд. мед. наук. Казань, 2019. 191 с. Доступно по: https://www.dissercat.com/content/kompleksnaya-otsenka-sanitarno-epidemiologicheskogo-blagopoluchiya-obshcheobrazovatelnykh. Ссылка активна на 27 августа 2020.

15. Кучма В.Р., Степанова М.И., Александрова И.Э. и др. Новый методический подход к гигиенической оценке уровня санитарно-эпидемиологического благополучия общеобразовательных организаций // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 2. С. 27-32.

16. Кучма В.Р., Чернигов В.В. Мониторинг модернизации организации питания детей в общеобразовательных учреждениях // Здоровье населения и среда обитания. 2012. № 8 (233). С. 7-10.

17. Баевский Р.М., Берсенева А.П. Оценка адаптационных возможностей организма и риск развития заболеваний. М.: Медицина, 1997. 236 c.

18. Васильев В.В., Перекусихин М.В. Гигиеническая оценка реализации мероприятий по снижению рисков, сохранению и укреплению здоровья детей в общеобразовательных организациях // Анализ риска здоровью. 2018. № 3. С. 128-35.

19. Ottová-Jordan V., Smith O.R., Augustine L., et al. Trends in health complaints from 2002 to 2010 in 34 countries and their association with health behaviours and social context factors at individual and macrolevel. Eur J Public Health. 2015; 25(Suppl 2):83-89. DOI: https://doi.org/10.1093/eurpub/ckv033

20. Elgar F.J., Pförtner T.-K., Moor I., et al. Socioeconomic inequalities in adolescent health 2002-2010: a time-series analysis of 34 countries participating in the Health Behaviour in School-Aged Children study. Lancet. 2015; 385(9982):2088-2095. DOI: https://doi.org/10.1016/ S0140-6736(14)61460-4

21. Hunt P., Barrios L., Telljohann S.K., et al. A whole school approach: collaborative development of school health policies, processes, and practices. J School Health. 2015; 85(11):802-809. DOI: https://doi.org/10.1111/josh.12305

22. Lobstein T., Jackson-Leach R., Moodie M.L., et al. Child and adolescent obesity: part of a bigger picture. Lancet. 2015; 385(9986):2510-2520. DOI: https://www.doi.org/10.1016/S0140-6736(14)61746-3


Review

For citations:


Perekusikhin M.V., Vasilyev V.V., Ryabinina T.V., Vasilyev E.V. Sanitary and epidemiologic wellbeing and health of school children in modern conditions. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(8):31-37. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-31-37

Views: 452


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)