Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic assessment of new forms of organizing studies in a medical pre-university

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-4-9

Abstract

Transition to machine learning, personalized medicine, and high-tech healthcare requires up-to-date medical personnel. The higher medical school is transforming the system of training specialists using modern digital technologies and is starting education in the associated pre-universities, thus necessitating research into effects of current technologies on the functional state of high school students. Materials and methods: In April 2019, based on voluntary informed consent, we examined 181 healthy Moscow medical pre-university students (15-17 years of age) and assessed the impact of learning on the central nervous system, musculoskeletal system, and visual analyzer. Results: Traditional lessons in the pre-university are combined with project activities and development of practical skills. Phantom and simulation technologies along with modular construction of the curriculum are used to form practical knowledge and skills. The study load of 38-40 hours a week exceeds hygienic standards. Individual project activities in small groups (up to five students) with teachers last 20 hours a week. Simulation classes are held once a week after the main classes and last 90 minutes with a 5-minute break. Classes using simulation technologies are not always hygienically rational. Study loads, specifics of the timetable and teaching techniques approximated to university ones are adequate to functional capabilities of the body of medical pre-university students. Simulation classes cause no pronounced deviations in the neuromuscular apparatus of students. Most students demonstrate high stress tolerance and a greater motivational readiness for simulation exercises. Emotional tension and high anxiety rates are almost similar during traditional lessons and simulation activities on phantoms. Conclusions: It is advisable to make wider use of modern digital (simulation, phantom, virtual) and design and research teaching technologies including in medical classes of educational institutions.

About the Authors

V. R. Kuchma
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University; National Medical Research Center for Children's Health
Russian Federation


Anna Yu. Makarova
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University
Russian Federation


O. V. Tikashkina
I.M. Sechenov First Moscow State Medical University; National Medical Research Center for Children's Health
Russian Federation


References

1. Глыбочко П.В. Новые рубежи системы медицинского образования // Социология образования. 2015. № 2. С. 4-8.

2. Глыбочко П.В., Есауленко И.Э., Попов В.И. и др. Здоровьесбережение студенческой молодежи: опыт, инновационные подходы и перспективы развития в системе высшего медицинского образования: монография. Воронеж: Издательско-полиграфический центр «Научная книга», 2017. 312 с.

3. Сизова Ж.М., Семенова Т.В., Челышкова М.Б. Оценка профессиональной готовности специалистов здравоохранения при аккредитации // Медицинский вестник Северного Кавказа. 2017. Т. 12. № 4. С. 459-463.

4. Котельников Г.П., Колсанов А.В. Инновационная деятельность СамГМУ: инфраструктура, подготовка кадров, формирование прорывных проектов, трансфер технологий в практику, участие в Российской и региональной инновационной экосистеме // Наука и инновации в медицине. 2016. № 1 (1). С. 8-13.

5. Баранов А.А. Состояние здоровья детей в Российской Федерации // Педиатрия. 2012. № 91 (3). С. 9-14.

6. Сухарева Л.М., Намазова-Баранова Л.С., Рапопорт И.К. Заболеваемость московских школьников в динамике обучения с 1-го по 9-й класс // Российский педиатрический журнал. 2013. № 4. С. 48-53.

7. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. и др. Значение здоровья подростков в формировании их гармоничного развития // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94. № 6. С. 58-62.

8. Баранов А.А., Намазова-Баранова Л.С., Терлецкая Р.Н. и др. Результаты профилактических медицинских осмотров несовершеннолетних в Российской Федерации // Российский педиатрический журнал. 2016. № 19 (5). С. 287-293.

9. Рапопорт И.К. Сухарева Л.М. Одиннадцатилетнее лонгитудинальное наблюдение: распространенность и течение функциональных отклонений и хронических болезней у московских школьников // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2019. № 1. С. 19-27.

10. Каркашадзе Г.А., Намазова-Баранова Л.С., Захарова И.Н. и др. Синдром высоких учебных нагрузок у детей школьного и подросткового возраста // Педиатрическая фармакология. 2017. Т. 14. № 1. С. 7-23.

11. Кучма В.Р., Милушкина О.Ю., Скоблина Н.А. Морфофункциональное развитие современных школьников. М.: ГЭОТАР-Медиа, 2018. 352 с.

12. Чубаровский В.В., Лабутьева И.С., Кучма В.Р. Пограничные психические расстройства у обучающихся подростков: распространенность, факторы риска, основы психогигиены // Российский педиатрический журнал. 2018. Т. 21. № 3. С. 161-167.

13. Рапопорт И.К., Цамерян А.П. Особенности формирования нервно-психических расстройств и нарушений зрения у московских учащихся в процессе обучения в школе // Здоровье населения и среда обитания. 2019. № 5 (314). С. 20-27.

14. Миннибаев Т.Ш., Тимошенко К.Т. Университетская гигиена и медицина: история, проблемы и пути их решения, новые вызовы // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2018. № 1. С. 46-55.

15. Сетко Н.П., Сетко А.Г., Булычева Е.В. Адаптационная медицина детей и подростков. Оренбург: ОрГМУ, 2017. 515 с.

16. Степанова М.И., Сазанюк З.И., Поленова М.А. и др. Здоровьесберегающие возможности педагогических технологий // Гигиена и санитария. 2012. Т. 91. № 2. С. 52-55.

17. Кучма В.Р., Соколова С.Б., Рапопорт И.К. и др. Организация профилактической работы в образовательных учреждениях: проблемы и пути решения // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94. № 1. С. 5-8.

18. Кучма В.Р., Степанова М.И., Сазанюк З.И. и др. Гигиеническая оценка эффективного учебного плана в старшей школе // Сеченовский вестник. 2015. № 2 (20). С. 34-40.

19. Кучма В.Р., Рапопорт И.К., Соколова С.Б. и др. Гигиеническая оценка самочувствия старшеклассников при 5-дневной учебной неделе // Сеченовский вестник. 2015. № 2 (20). С. 41-49.

20. Gordon M., Fell C.W.R., Box H., et al. Learning health “safety” within non-technical skills interprofessional simulation education: a qualitative study. Med Educ Online. 2017; 22(1):1272838. DOI: https://www.doi.org/10.1080/10872981.2017.1272838

21. Cleland J.A., Johnston W., Anthony M., et al. A survey of factors influencing career preference in new-entrant and exiting medical students from four UK medical schools. BMC Med Educ. 2014; 14:151. DOI: https://www.doi.org/10.1186-1472-6920-15-151

22. De Visser M., Fluit C., Fransen J., et al. The effect of curriculum sample selection for medical school. Adv Health Sci Educ Theory Pract. 2017; 22(1):43-56. DOI: https://www.doi.org/10.1007/s10459-016-9681-x

23. Sørensen J.L., Østergaard D., LeBlanc V., et al. Design of simulation-based medical education and advantages and disadvantages of in situ simulation versus off-site simulation. BMC Med Educ. 2017; 17(1):1-9. DOI: https://www.doi.org/10.1186/s12909-016-0838-3

24. Denniston C., Molloy E., Nestel D., et al. Learning outcomes for communication skills across the health professions: a systematic literature review and qualitative synthesis. BMJ Open. 2017; 7:e014570. DOI: http://dx.doi.org/10.1136/bmjopen-2016-014570

25. Sorensen J.L., Navne L.E., Martin H.M., et al. Clarifying the learning experiences of healthcare professionals with in situ versus off-site simulation-based medical education: a qualitative study. BMJ Open. 2015; 5(10):e008345. DOI: https://www.doi.org/10.1136/bmjopen-2015-008345

26. McEwan D., Ruissen G.R., Eys M.A., et al. The effectiveness of teamwork training on teamwork behaviors and team performance: a systematic review and meta-analysis of controlled interventions. PloS One. 2017; 12(1):e0169604. DOI: https://www.doi.org/10.1371/journal.pone.0169604

27. Wong AH-W., Gang M., Szyld D., et al. Making an “attitude adjustment”: using a simulation-enhanced interprofessional education strategy to improve attitudes toward teamwork and communication. Simul Healthc. 2016; 11(2):117-125. DOI: 10.1097/sih.0000000000000133


Review

For citations:


Kuchma V.R., Makarova A.Yu., Tikashkina O.V. Hygienic assessment of new forms of organizing studies in a medical pre-university. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(8):4-9. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-329-8-4-9

Views: 317


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)