Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Physiological and hygienic characteristics of the adaptation potential of first graders in conditions of modern schooling

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-326-5-18-24

Abstract

Introduction: The processes of first-graders' adaptation to modern schooling using a diverse set of information and communication tools are determined by the level of cognitive performance, the functional state of the central nervous system (CNS), and work/rest patterns, thus indicating the importance of their studies. Materials and methods: We assessed the CNS functional state of 124 first year primary schoolchildren (7-8 years of age) according to the method developed by M.P. Moroz, their cognitive performance using the E. Landolt test, and the intensity of the educational process using the method developed by V.R. Kuchma and coauthors. We also conducted a survey of their using electronic devices in extracurricular time. Results: We found that up to 69% of the first graders had a lower level of working capacity due to a 2.5-fold decrease in the functional level of the nervous system, a 3.2-fold decrease in stability of the nervous reaction, and a 2.6-fold decrease in the level of CNS functional ability to develop the adaptation system with respect to the physiological norm. This fact was the basis of a 1.5 to 2.1-fold decrease in such cognitive indicators as the information processing speed, mental productivity, and mental accuracy factors, which even in conditions of the permissible tension of the educational process and the established irrational usage of electronic devices after school hours in 44.4-36.1% of the first graders could be the reason for the increased "physiological cost" of education and the risk of poor recovery of their adaptation potential. Conclusions: The established decreased indices of the functional and cognitive performance of the first graders in the context of their irrational use of electronic devices in extracurricular time create an additional risk of reducing the adaptation potential of pupils and require specific preventive measures aimed at optimizing rest after school hours in order to increase vital capacities in first graders.

About the Authors

A. G. Setko
Orenburg State Medical University
Russian Federation


E. V. Bulycheva
Orenburg State Medical University
Russian Federation


E. I. Nosova
Orenburg State Medical University
Russian Federation


References

1. Верещагина Л.М. Возрастные особенности утомления младших школьников // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия: Педагогика и психология. 2011. № 4 (18). С. 110-117.

2. Сетко А.Г., Булычева Е.В., Сетко Н.П. Особенности развития донозологических изменений в психическом и физическом здоровье у учащихся поколения Z // Анализ риска здоровью. 2019. № 4. С. 158-164. DOI: https://doi.Org/10.21668/health.risk/2019.4.17

3. Кучма В.Р. Факторы риска здоровью обучающихся в современной российской школе: Идентификация, оценка и профилактика средствами гигиены // Современная модель медицинского обеспечения детей в образовательных организациях: сборник статей VI Национального конгресса по школьной и университетской медицине с междунар. участием. Екатеринбург: Изд-во Уральского государственного медицинского университета. 2018. С. 20-25.

4. Данова А.В., Поленова М.А. Динамика показателей функционального состояния организма младших школьников при разной организации учебного года и продолжительности каникул // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 8 (281). С. 36-38.

5. Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю., Татаринчик А.А. и др. Место гаджетов в образе жизни современных школьников и студентов // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 7 (292). С. 41-43

6. Григорьев Ю.Г. Принципиально новое электромагнитное загрязнение окружающей среды и отсутствие адекватной нормативной базы - к оценке риска (анализ современных отечественных и зарубежных данных) // Гигиена и санитария. 2014. Т. 93. № 3. С. 11-16.

7. Криволапчук И.А., Чернова М.Б. Функциональное состояние школьников при напряженной информационной нагрузке в начальный период адаптации к образовательной среде // Экология человека. 2018. № 9. С. 18-26.

8. Сетко Н.П., Булычева Е.В., Сетко А.Г., Пархета К.А. Гигиеническая характеристика факторов риска развития интернет-зависимости у студентов медицинского образовательного учреждения высшего образования // Оренбургский медицинский вестник. 2019. Т. 7. № 2 (26). С. 68-72.

9. Литовченко О.Г., Ишбулатова М.С. Хронофизиологические характеристики детей младшего школьного возраста - уроженцев Среднего Приобья // Гигиена и санитария. 2016. T. 95. № 7. С. 648-651.

10. Кучма В.Р., Ефимова Н.В. Ткачук Е.А. и др. Гигиеническая оценка напряженности учебной деятельности обучающихся 5-10 классов общеобразовательных школ // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 6. С. 552-558. DOI: https://doi.org/10.18821/0016-9900-2016-95-6-552-558

11. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. и др. Здоровье подростков в формировании их гармоничного развития. // Гигиена и санитария. 2015. Т. 94 № 6. С.№ 62-65.

12. Розенталь С.Г., Сафина А.И. Сравнительный анализ умственной работоспособности в разных возрастных группах // Ученые записки казанского университета. 2015. Т. 157. № 3. С. 144-150.

13. Мереченкова И.В., Догадина С.В., Чернышева Г.А. Профилактика утомления обучающихся в школе // Журнал научных статей Здоровье и образование в XXI веке. 2014. Т. 16. № 4. С. 202-205.

14. Сетко Н.П., Ясин И.А.А., Булычева Е.В. и др. Физиолого-гигиенические аспекты формирования миопии у учащихся // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 7 (304). С. 18-21.

15. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Современные подходы к обеспечению гигиенической безопасности жизнедеятельности детей в гиперинформационном пространстве // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 3

16. Rodriguez-Garcia A-M, Moreno-Guerrero A-J, Lopez Belmonte J. Nomophobia: an individual's growing fear of being without a smartphone - a systematic literature review. Int J Environ Res Public Health. 2020. 17(2):580. DOI: https://doi.org/10.3390/ijerph17020580

17. Graf C, Hoffmann I, Diefenbach C, et al. Mental health problems and school performance in first graders: results of the prospective cohort study ikids. Eur Child Adolesc Psychiatry. 2019; 28(10):1341-1352. DOI: https://doi. org/10.1007/s00787-019-01296-7


Review

For citations:


Setko A.G., Bulycheva E.V., Nosova E.I. Physiological and hygienic characteristics of the adaptation potential of first graders in conditions of modern schooling. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(5):18-24. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-326-5-18-24

Views: 441


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)