Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

On Preparedness of the Children Attending Municipal Preschool Educational Institutions in Rural Areas of the Krasnodar Region to Systematic Schooling

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-323-2-12-15

Abstract

Background. Preparation for school is the most important task of preschool education, and its solution can provide a high level of health, harmonious development of the child, and formation of a holistic personality. Our objective was to assess preparedness for systematic schooling of children attending kindergartens in rural areas of the Krasnodar Region. Materials and methods. The studies were conducted in 6 kindergartens attended by 179 preschool children aged 6-7, a year before school admissions and just before entering school. Results. We established that 37% of 6-year-old children were considered to be prepared for systematic schooling, while the rest were either conditionally ready (19%) or not ready at all (44%). In a year, the number of children ready for school increased to 69%, while the percentage of those who were conditionally ready or not ready dropped to 26% and 4.5%, respectively. The parents of those preschoolers who were not ready for school were given appropriate recommendations. Conclusion. The positive dynamics of children's preparedness for school testifies to the efficiency of activities held in preschool educational institutions during the year.

About the Authors

L. V. Batrakova
Kuban State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


P. V. Nefedov
Kuban State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Гордиец А.В., Галактионова М.Ю., Ковалевский В.А. и др. Особенности социально-психологического развития детей дошкольного возраста // Кубанский научный медицинский вестник. 2015. № 2. С. 42-48.

2. Кучма В.Р., Сафонкина С.Г., Молдованов В.В. и др. Гигиена детей и подростков в современной школьной медицине // Гигиена и санитария. 2017. № 11. С. 1024-1028.

3. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К. и др. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. № 10. С. 990-995.

4. Кучма В.Р., Горелова Ж.Ю., Скоблина Н.А. и др. Новые подходы к профилактической и оздоровительной работе в образовательных учреждениях. Профилактическая педиатрия: Руководство для врачей. М.: ПедиатрЪ, 2015. С. 530-582.

5. Лучанинова В.Н., Цветкова М.М., Веремчук Л.В. и др. Состояние здоровья детей и подростков и факторы, влияющие на его формирование // Гигиена и санитария. 2017. № 6(96). С. 561-568.

6. Онищенко Г.Г., Зайцева Н.В., Май И.В. Анализ риска здоровью в стратегии государственного социально-экономического развития / Под общ.ред. Г.Г. Онищенко, Н.В. Зайцевой. Пермь: Перм. нац. исслед. политехн. ун-та. 2014. 738 с.

7. Параничева Т.М., Тюрина Е.В. Функциональная готовность к школе детей 6-7 лет. // Новые исследования. 2012. № 1. С. 135-144.

8. Радзевич В.Д. Компоненты компетентности родителей в вопросах готовности ребенка дошкольного возраста к обучению в школе // Территория науки. 2018. № 2. С. 185 - 189.

9. Стожарова М.Ю. Применение здоровьесберегающих технологий как условие формирования физического компонента школьной зрелости детей старшего дошкольного возраста // Педагогико-психологические и медико-биологические проблемы физической культуры и спорта. 2016. № 2. С. 153-162.

10. Суздальцева О.О. Состояние психологической готовности старших дошкольников к школьному обучению // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2015. № 1. С. 96-100.

11. Сухарева Л.М., Надеждин Д.С. Особенности нервно-психического развития детей при поступлении в школу // Российский педиатрический журнал. 2012. № 4. С. 41-46.

12. Хапачева С.М., Дзеверук В.С. Социально-психологическая готовность детей к школе как значимый компонент общепсихологической готовности ребенка к школьному обучению // Научно-методический электронный журнал «Концепт». 2014. № 12 (декабрь). С. 91-95. Доступно по: http://e-koncept. ru/2014/14351.htm. Ссылка активна на 02 сентября 2019.

13. APA Dictionary of Psychology (2nd ed.). Washington, DC: American Psychological Association, 2015. 1204 p.

14. Gu X, Zhang T. Changes of children’s motivation in physical education and physical activity: A longitudinal perspective. APE. 2016; 6:205-212.

15. Gu X, Solmon M. Motivational processes in children’s physical activity and health-related quality of life. Phys Educ Sport Pedagogy. 2016; 21:407-424. DOI: 10.1080/17408989.2015.1017456

16. Qin S, Young CB, Supekar K, et al. Immature integration and segregation of emotion-related brain circuitry in young children. Proc Natl Acad Sci USA. 2012; 109(20):7941. DOI: 10.1073/ pnas.1120408109

17. Preschooler development: 4-5 years. Available at: http:// raisingchildren.net.au/articles/child development four to five years.html. Accessed: 14 June 2019.

18. Sokol B, Grouzet F, Mьller U. Self-regulation and autonomy: An Introduction. Self-Regulation and Autonomy: Social and Developmental Dimensions of Human Conduct. In: B Sokol B, Grouzet F, Mьller U., editors. New York, NY, USA: Cambridge University Press, 2013. P. 1-16.

19. Voloshina LN, Kondakov VL, Tretyakov AA, et al. Regulation of physical activity of preschool children. IJPT. 2016; 8:1427582. (In Russian).

20. What are the benefits of gymnastics for kids? Available at: http:// www.livestrong.com/article/142195-what-are-benefits-gymnastics-kids/ Accessed: 10 June 2019.


Review

For citations:


Batrakova L.V., Nefedov P.V. On Preparedness of the Children Attending Municipal Preschool Educational Institutions in Rural Areas of the Krasnodar Region to Systematic Schooling. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2020;(2):12-15. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2020-323-2-12-15

Views: 315


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)