Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

The study of indoor concentrations of organic compounds in school classrooms and accumulated blood xenobiotic levels in children

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-321-12-15-19

Abstract

The analysis of multicomponent chemical composition of atmospheric air and the air of residential and public premises, including school indoor air, is an urgent task of modern hygienic studies devoted to environmental quality and risk assessment of adverse health effects of dangerous chemicals. The priority sources of air pollution inside classrooms are finishing materials (linoleum, wallpaper, varnishes, paints, etc.) and emissions of monomers from furniture made of chipboards processed with polymer resins. The article demonstrates the results of screening tests establishing the levels of airborne toxic organic compounds (phenol, formaldehyde, benzene, toluene, ethylbenzene, and xylene) both inside and outside educational premises affected by various environmental exposures (conditional areas of observation and comparison). To assess the chemical body burden, blood levels of certain chemicals were measured in schoolchildren dwelling in the observation (study) and comparison (control) areas. Blood tests were accompanied by indoor and outdoor air monitoring in the educational establishments. We examined the total of 424 children including 231 students from primary, secondary and high schools of the city of Perm (observation area) and 193 schoolchildren of grades 1-11 living in the town of Kungur (comparison area). We established that the average daily concentrations of phenol and formaldehyde in indoor air in Perm were 2.4 and 5.6 times higher (р < 0.05) than those in Kungur. Outdoor concentrations of phenol and formaldehyde in Perm were 2.6 and 3.7 times higher than those in Kungur. The analysis of blood levels of certain organic compounds in the primary, secondary and high school children in Perm showed significantly higher concentrations of phenol, benzene, and toluene (p < 0.05) (1.5, 1.1, and 1.2 times, respectively). The average blood concentration of formaldehyde in the study group was 1.3 times higher (p < 0.05) than that in children of the comparison area. No significant differences between the comparison and observation groups (p < 0.05) were found in blood levels of xylene and ethylbenzene. Children's blood concentrations of the identified organic compounds indicate the presence of external sources of exposure to these toxicants.

About the Authors

T. S. Ulanova
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


T. V. Nurislamova
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


T. D. Karnazhitskaya
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


N. A. Popova
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


O. A. Maltseva
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


T. V. Chinko
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


T. S. Permyakova
Federal Scientific Center for Medical and Preventive Health Risk Management Technologies
Russian Federation


References

1. Бадеева Т.В., Богомолова Е.С., Писарева А.Н. и др. Оценка риска здоровью школьников в системе санитарно-гигиенического благополучия общеобразовательных организаций // Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Актуальные проблемы безопасности и анализа риска здоровью населения при воздействии факторов среды обитания:»: в 2 т. / Под ред. проф. А.Ю. Поповой, акад. РАН Н.В. Зайцевой. Пермь: Книжный формат, 2016. Т. 1. С. 220-225.

2. Ганькин Л.М., Шевчук Л.М., Пронина Т.Н. Сравнительная оценка результатов исследований воздушной среды учебных помещений методом диффузионного пробоотбора // Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Актуальные проблемы безопасности и анализа риска здоровью населения при воздействии факторов среды обитания:»: в 2 т. / Под ред. проф. А.Ю. Поповой, акад. РАН Н.В. Зайцевой. Пермь: Книжный формат, 2016. Т. 1. С. 48-51.

3. Губернский Ю.Д., Рахманин Ю.В., Лещиков В.А. Экология жилой среды: проблемы и перспективы // Вестник АМН. 2003. № 3. С. 9-17.

4. Дребенкова И.В., Зайцев В.А. Определение содержания токсичных микроэлементов в биосубстратах детей // Материалы VII Всероссийской научно-практической конференции с международным участием «Актуальные проблемы безопасности и анализа риска здоровью населения при воздействии факторов среды обитания»: в 2 т. / Под ред. проф. А.Ю. Поповой, акад. РАН Н.В. Зайцевой. Пермь: Книжный формат, 2016. Т. 1. С. 65-68.

5. Дышиневич Н.Е, Сова Р.Е. Полимерные строительные материалы и синдром «больного здания». Киев: Наукова Думка, 1998. С. 245-257.

6. Зайцева Н.В., Устинова О.Ю., Аминова А.И. Гигиенические аспекты нарушения здоровья детей при воздействии химических факторов среды обитания. Пермь: Книжный формат, 2011. 488 с.

7. Изучение экологического состояния школьных помещений; [Электронный ресурс]. Режим доступа: http:// festival.1september.ru/articles/527455 (дата обращения: 01.08.2019).

8. Карпищенко А.И. Медицинская лабораторная диагностика: программы и алгоритмы [Электронный ресурс] / Под ред. А.И. Карпищенко. М: ГЭОТАР-Медиа, 2014. 696 с. Режим доступа: https://www.rosmedlib.ru/book/ ISBN9785970429587.html (дата обращения: 01.08.2019).

9. Кирпичев В.И. Физиология и гигиена младшего школьника: Пособие для учителя. М.: ВЛАДОС, 2002. 142 с.

10. Малышева А.Г., Рахманин Ю.А. Физико-химические исследования и методы контроля веществ в гигиене окружающей среды. СПб.: НПО «Профессионал», 2012. 720 с.

11. Онищенко Г.Г., Зайцева Н.В., Уланова Т.С. Контроль содержания химических соединений и элементов в биологических средах: руководство. Пермь: Книжный формат, 2011. 520 с.

12. Проданчук Н.Г., Дышиневич Н.Е., Балан Г.М. и др. Гигиенические и клинические аспекты синдрома «Больных зданий» и перспективы охраны здоровья населения // Современные проблемы токсикологии. Киев: Институт экогигиены и токсикологии им. Л.И. Медведя. 2006. № 2. С. 4-12.

13. Скачкова О.А. Исследование экологического состояния школьных кабинетов // Старт в науке. 2016. № 6. С. 27-28.

14. Федеральный закон от 21.11.2011 N 323-ФЗ (ред. от 29.05.2019) «Об основах охраны здоровья граждан в Российской Федерации» [Электронный ресурс] режим доступа: https://base.garant.ru/12191967 (дата обращения: 01.08.2019).

15. Черникова Е.Ф., Потапова И.А., Касюгина М.И. О роли качественной школьной световой среды // Фундаментальные и прикладные аспекты анализа риска здоровью населения: материалы Всероссийской научно-практической интернет-конференции молодых ученых и специалистов Роспотребнадзора с международным участием / Под ред. проф. А.Ю. Поповой, акад. РАН Н.В. Зайцевой. Пермь: Изд-во Перм. нац. исслед. политехн. ун-та, 2019. С. 437-444.


Review

For citations:


Ulanova T.S., Nurislamova T.V., Karnazhitskaya T.D., Popova N.A., Maltseva O.A., Chinko T.V., Permyakova T.S. The study of indoor concentrations of organic compounds in school classrooms and accumulated blood xenobiotic levels in children. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(12):15-19. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-321-12-15-19

Views: 390


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)