Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Physical development and functional possibilities of youth of Vladivostok

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-61-65

Abstract

In modern conditions, constant monitoring of the level of physical development is necessary, as this is the diagnostic key of the risk of developing diseases and taking prevention activities. The screening data of the physical development of 832 senior schoolstudents and first-year students at Pacific State Medical University (434 young men and 398 girls) aged 15-18 years were used. The assessment of physical development was carried out with anthropometric and functional traits. The individual level of physical development is determined using the method of sigmal deviations. Statistical processing of materials was carried out using the software STATISTICA 13 and Excel (Microsoft Office 2010). Testing the hypothesis for the normal distribution of quantitative traits in groups was carried out using the Kolmogorov-Smirnov, Shapiro-Wilk, Kramer-von-Mises criteria and the Pearson X acceptance criterion. All the data arrays obeyed the normal distribution law. A statistically significant difference in the groups between the quantitative parameters under the condition of equality (homoscedasticity) of the variances was evaluated using the parametric Student's t-test. The average values of the physical development of the youth of Vladivostok are established. Physiometric signs showed statistically significant differences between the mean values of the vital capacity of the lungs and the dynamometry of the right hand between young schoolboys and young male students, and the average values of the strength of the right arm of schoolgirls and female students. Most of the examined persons had a moderate physical development, but predominantly girls have a lack of body weight, and young male students are prone to obesity. Levels of life index and power indices below the norm are more than 50 % of respondents. The differences in statistical indicators are significant with a degree of significance of p < 0.05. The data obtained as a result of the research are necessary for the development of preventive programs to enhance the physical development and promote the health of the young generation.

About the Authors

A. A. Shestera
Far Eastern Federal University; Pacific State Medical University
Russian Federation


E. A. Khmelnitskaya
Far Eastern Federal University; Vladivostok Clinical Diagnostic Center
Russian Federation


P. F. Kiku
Far Eastern Federal University
Russian Federation


O. V. Perelomova
Pacific State Medical University
Russian Federation


E. V. Kaerova
Pacific State Medical University
Russian Federation


K. M. Sabirova
Far Eastern Federal University
Russian Federation


References

1. Андреева Е.Е. Актуальные факторы учебного процесса, влияющие на состояние здоровья детей и подростков в организованных коллективах образовательных учреждений города Москвы // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 10 (271). С. 12-15.

2. Богомолова Е.С., Шапошникова М.В., Котова Н.В. и др. Санитарно-гигиеническое благополучие и здоровье учащихся в образовательных учреждениях с разной интенсивностью учебного процесса // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 11 (260). С. 20-23.

3. Бокарева Н.А., Милушкина О.Ю., Пивоваров Ю.П., Скоблина Н.А. Влияние организации образовательного процесса на физическое развитие школьников // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 11 (272). С. 17-19.

4. Васильева Е.И. Физическое развитие детей: учебно-методическое пособие для студентов. Иркутск: ИГМУ, 2012. 16 с.

5. Гаврюшин М.Ю., Березин И.И., Сазонова О.В. Антропометрические особенности физического развития школьников современного мегаполиса // Казанский медицинский журнал. 2016. Т. 97. № 4. С. 629-633. DOI: 10.17750/KMJ2015-629

6. Каерова Е.В., Шестёра А.А., Степанова И.С., Козина Е.А. Диагностическое тестирование физической подготовленности и параметров физического здоровья студенток первого курса медицинского вуза // Современные проблемы науки и образования. 2019. № 1. Режим доступа: http://www.science-education.ru/article/view?id=28473 (дата обращения: 18.01.2019)

7. Кучма В.Р. Роль гигиенической науки в профилактике болезней и преморбидных состояний детей, обусловленных их обучением и воспитанием: декларации, практика и перспективы // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 8 (269). С. 4-8.

8. Кучма В.Р., Сафонкина С.Г., Молдованов В.В., Кучма Н.Ю. Гигиена детей и подростков в современной школьной медицине // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 11. С. 1024-1028.

9. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Шубочкина Е.И., Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. Т. 96. № 10. С. 990-995.

10. Латышевская Н.И., Яцышен В.В., Давыденко Л.А., Яцышена Т.Л. Динамика физического развития детей и подростков города Волгограда в 1976-2016 гг. // Гигиена и санитария. 2018. Т. 97. № 9. С. 844-847.

11. Леонов В.П. Ошибки статистического анализа биомедицинских данных // Международный журнал медицинской практики. 2007. № 2. С. 19-35.

12. Лучанинова В.Н., Крукович Е.В., Нагирная Л.Н. и др. Мониторинг физического развития детей г. Владивостока (1966-2002) // Тихоокеанский медицинский журнал. 2003. № 2. С. 35-38.

13. Мельник В.А., Козакевич Н.В. Изменения морфологических показателей физического развития городских школьников // Гигиена и санитария. 2016. Т. 95. № 5. С. 460-465.

14. Мыльникова И.В., Ефимова Н.В., Ткачук Е.А. Особенности физического развития городских и сельских школьников Иркутской области // Гигиена и санитария. 2018. Т. 97. № 10. С. 957-961.

15. Петров В.А. Методы определения и оценки состояния здоровья и физического развития детей и подростков: учебное пособие. Владивосток: Медицина ДВ, 2014. 168 с.

16. Погорелова И.Г., Амгалан Г. Характеристика физического развития школьников Монголии и факторов, его формирующих // Гигиена и санитария. 2016. № 12 (95). С. 1198-1201.

17. Рапопорт И.К., Соколова С.Б., Чубаровский В.В. Систематизация профилактических и оздоровительных технологий как инструмент совершенствования здоровьесбергающей деятельности в школах // Здоровье населения и среда обитания. 2016. № 10 (283). С. 26-28.

18. Светличная Г.Н., Грицинская В.Л., Евдокимова К.А. Характеристика морфофункционального развития студентов, обучающихся по социально-экономическому направлению // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 11 (308). С. 14-17.

19. Скоблина Н.А., Кучма В.Р., Милушкина О.Ю., Бокарева Н.А. Современные тенденции физического развития детей и подростков // Здоровье населения и среда обитания. 2013. № 8 (245). С. 9-12.

20. Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Поленова М.А. Состояние здоровья московских школьников и факторы, влияющие на его формирование (лонгитудинальное исследование) // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 3 (252). С. 28-30.

21. Филатова О.В., Ковригин А.О., Воронина И.Ю., Павлова И.П., Баланова А.В. Особенности физического развития девочек, проживающих в районах Алтайского края с различным уровнем экологической нагрузки // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (7). С. 643-8.

22. Храмцов П.И. Эффективность профилактики и коррекции нарушений функционального состояния костно-мышечной системы у младших школьников в процессе физического воспитания // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 8 (293). С. 44-45.

23. Ялаева Э.Т., Зулькарнаева А.Т., Зулькарнаев Т.Р. Оценка физического развития школьников с применением компьютерной программы // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 10 (271). С. 23-25.

24. Ямпольская Ю.А. Физическое развитие и функциональные возможности подростков 15-17 лет, обучающихся в школе и профессиональном училище // Педиатрия. Журнал им. Г.Н. Сперанского. 2007. № 5. С. 69-72.

25. Jerrett M., McConnell R., Wolch J., Chang R., Lam C., Dunton G. et al. Traffic-related air pollution and obesity formation in children: a longitudinal, multilevel analysis. Environmental Health, 2014, no. 13, 49 p. Available at: http:// www.ehjournal.net/content/13/1/49 (accessed: 18.01.2019).

26. Vondrova D, Kapsdorfer D., Argalasova L., Hirosova K., Sevcikova L. The impact of selected environmental, behavioral and psychosocial factors on schoolchildren’s somatic and mental health. Reviews on Environmental Health. 2017, no. 32 (1-2), pp. 189-192.


Review

For citations:


Shestera A.A., Khmelnitskaya E.A., Kiku P.F., Perelomova O.V., Kaerova E.V., Sabirova K.M. Physical development and functional possibilities of youth of Vladivostok. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(11):61-65. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-61-65

Views: 435


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)