Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Hygienic characteristic of the intensity of educational process and typology for physiological reactions of the body of each of students with different levels of efficiency

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-1l-56-60

Abstract

We conducted a study on the intensity of educational activities and determined the typology of the physiological reactions of the body of each of students with different levels of efficiency. The intensity of the educational process of students is given by the method of V.R. Kuchma, E.A. Tkachuk, N.V. Efimova, I.V. Mylnikova (2015) with a scoring of intellectual, sensory, emotional loads, mode and monotony of educational work. A survey of295 students divided into three groups of 60 people was conducted at a time. There were students with a normal level of efficiency, with reduced efficiency and with significantly reduced efficiency. The functional state of the central nervous system, the autonomic nervous system was determined on the hardware-software complexes based on the methods of, respectively, variational chronoreflexometry and pulsometry. The leading factors of students' educational activities were high intellectual, visual loads and irregular schedule of academic work, which were assigned to class 3 of 2nd degree on unsocial conditions. In conditions of intense learning activities, only every third student had a normal level of efficiency. We have established the fact of a decrease in the functional state of the central nervous system, stability of the nervous response, adaptive capacity due to the intra-system mismatch of the autonomic nervous system departments and its regulation levels in students with reduced and significantly reduced efficiency as compared with students with normal efficiency. Those can become a scientific basis for the formation of targeted preventive measures to improve the level of efficiency through the normalization of these physiological processes.

About the Authors

A. G. Seiko
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


E. V. Bulycheva
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


N. P. Seiko
Orenburg State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Адамчук В.В., Варна Т.П., Воротникова В.В. Эргономика: Учебное пособие для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. 254 с.

2. Боброва Н.Л. Обоснование использование комплекса диагностических методик для оценки психофизиологического состояния человека // АСУ и приборы автоматики. 2014. № 166. С. 48-52.

3. Дядичкин В.П. Психофизиологические резервы повышения работоспособности: Монография. Минск: Высшая школа, 1990. 119 с.

4. Ермакова Н.А., Мельниченко П.И., Прохоров Н.И. и др. Образ жизни и здоровье студентов // Гигиена и санитария. 2016. № 6. C. 558-563.

5. Жукова Т.В., Горбачева Н.А., Харагургиева И.М. и др. Здоровье студентов как прогностическая модель здоровья нации // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 4 (301). С. 36-41.

6. Иванова В.В. Формирование умственной работоспособности студентов технического вуза в процессе профессиональной подготовки // Омский научный вестник. 2012. № 1 (105). С. 207-210.

7. Игишева Л.Н., Галеев А.Р. Комплекс ORTO-expert как компонент здоровьесберегающих технологий в образовательных учреждениях: Методическое руководство. Кемерово, 2003. 36 с.

8. Кашина Ю.В. Влияние учебной нагрузки на Регуляторно-адаптивные возможности студентов и уровень тревожности в начале и в конце учебного года // Кубанский научный медицинский вестник. 2012. № 2. С. 104-107.

9. Киек О.В., Новикова Е.Б. Применение шкал трудности учебных дисциплин для организации учебного процесса в учреждениях начального профессионального образования // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 4 (253). С. 38-40.

10. Климов В.М., Айзман Н.И. Динамика психофизиологических и социально-психологических характеристик студентов вуза разных профилей обучения // Вестник КемГУ. 2018. № 3 (75). [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/ article/n/dinamika-psihofiziologicheskih-i-sotsialno-psihologicheskih-harakteristik-studentov-vuza-raznyh-profiley-obucheniya (дата обращения: 12.05.2019).

11. Кретова И.Г., Беляева О.В., Ширяева О.И. и др. Влияние социальных и психологических факторов на формирование здоровья студентов в период обучения в высшем учебном заведении // Гигиена и санитария. 2014. № 4. С. 85-89.

12. Миннибаев Т.Ш., Прохоров Н.И., Тимошенко К.Т. и др. Изучение влияния условий и организации обучения на показатели успеваемости и здоровья студентов // Гигиена и санитария. 2015. № 4. С. 57-60.

13. Миннибаев Т.Ш., Рапопорт И.К., Чубаровский В.В. и др. Методология и методические подходы к комплексной оценке состояния здоровья студентов // Здоровье населения и среда обитания. 2014. № 9 (258). С. 18-20.

14. Мороз М.П. Экспресс-диагностика функционального состояния и работоспособности человека: Методическое руководство. М., 2001. 25 с.

15. Нифонтова О.А., Иост А.А., Ерещенко П.П. Влияние специфики обучения в высшем учебном заведении на возможности нервной системы человека // В мире научных открытий. 2013. № 11 (47). С. 129-137.

16. Пузанова Ж.В., Вялов И.С. Условия обучения в вузе и их влияние на здоровье студентов // Общество: социология, психология, педагогика. 2014. № 4. С. 12-14.

17. Руководство по гигиене детей и подростков, медицинскому обеспечению обучающихся в образовательных организациях: модель организации, федеральные рекомендации оказания медицинской помощи обучающимся / Под ред. члена-корр. РАН В.Р. Кучмы. М.: ФГАУ «НЦЗД» Минздрава России, 2016. С. 209-227.

18. Савченко О.А., Вейних П.А., Бережной В.Г. Формирование мотивации к здоровому образу жизни, сохранению и укреплению здоровья на этапе получения профессионального образования // Здоровье населения и среда обитания. 2015. № 2 (263). С. 33-36.

19. Сахарова О.Б., Кику П.Ф., Гришанов А.В., Горборукова Т.В. Влияние социально-гигиенических факторов на состояние здоровья студентов Дальневосточного федерального университета // Здравоохранение РФ. 2012. № 2. С. 38-41.

20. Сбитнева О.А. Воздействие учебного процесса на организм студентов // Universum: психология и образование. 2018. № 1 (43). [Электронный ресурс]. Режим доступа: https://cyberleninka.ru/ article/n/vozdeystvie-uchebnogo-protsessa-na-organizm-studentov (дата обращения: 12.05.2019).

21. Сетко Н.П., Булычева Е.В., Бейлина Е.Б. Гигиеническая оценка функциональных резервов и адаптационных возможностей студентов // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (2). С. 166-170.

22. Сетко Н.П., Сетко А.Г., Булычева Е.В. Адаптационная медицина детей и подростков: Монография. Оренбург, 2017. 525 с.

23. Сидорова Д.А. Гигиеническое обоснование способа оптимизации условий обучения и повышения работоспособности: Дисс. канд. мед. наук. Пермь, 2018. 4 с.

24. Шоюсупова Х.Б. Факторы, определяющие изменение динамики умственной работоспособности студентов в течение учебного дня // Молодой ученый. 2017. № 1-2 (135). С. 55-57.

25. Яковлев Б.П., Литовченко О.Г. Психофизиологические характеристики уровня работоспособности студентов // Гигиена и санитария. 2008. № 1. С. 60-63.


Review

For citations:


Seiko A.G., Bulycheva E.V., Seiko N.P. Hygienic characteristic of the intensity of educational process and typology for physiological reactions of the body of each of students with different levels of efficiency. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(11):56-60. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-1l-56-60

Views: 388


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)