Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Peculiarities of student's psychological state under the adverse influence of intraschool factors

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-12-17

Abstract

The paper presents the results of monitoring of intraschool factors and gives a hygienic assessment of the sanitary and epidemiological wellbeing of schools and the organization of the educational process in schools of Chelyabinsk. It was established that 56.4 % of establishments with satisfactory conditions of stay and education belong to the second group and 0.6 % of schools belong to the third group of sanitary and epidemiological wellbeing. In the study of class schedules, non-compliance with hygienic standards was found in 26.3 % of cases. Subjects of high difficulty level are put the first on schedule in 15.0 % of cases and during 5-8 lessons in 10.0 % of cases. We assessed the anxiety levels of 5-11th grade students (total 2 032 schoolchildren). High levels of reactive anxiety were found among 35.7 % of students and personal anxiety among 37.0 % of schoolchildren respectively. The most significant causes of psychological discomfort in educational establishments are the conditions of a new digital intraschool environment and educational overload, which can manifest themselves in a high anxiety level among students, which necessitates the development of hygienic principles for the formation of a health-saving environment.

About the Authors

V. V. Makarova
Rospotrebnadzor Office in the Chelyabinsk Region
Russian Federation


I. G. Zorina
South Ural State Medical University of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Баранов А.А., Кучма В.Р., Сухарева Л.М. Медико-социальные проблемы воспитания подростков: Монография. М.: Издательство «ПедиатрЪ», 2014. c. 388.

2. Большаков А.М., Крутько В.Н., Донцов В.И. Возможности компьютерных систем для оценки донозологических изменений здоровья // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (11). С. 1115-1118.

3. Большаков А.М., Крутько В.Н., Кутепов Е.Н., Мамиконова О.А., Потемкина Н.С., Розенблит С.И., Чанков С.В. Информационные нагрузки как новый актуальный раздел гигиены детей и подростков // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (2). С. 172-177.

4. Кузьмин С.В., Гурвич В.Б., Диконская О.В., Никонов Б.И., Малых О.Л., Ярушин С.В., Кузьмина Е.А., Кочнева Н.И., Корнилков А.С. Социально-гигиенический мониторинг и информационно-аналитические системы обеспечения оценки и управления риском для здоровья населения и риск-ориентированной модели надзорной деятельности // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (12). С. 1130-1136.

5. Кучма В.Р. Гигиеническая безопасность гиперинформатизации жизнедеятельности детей // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (11). С. 1056-1063.

6. Кучма В.Р. Теория и практика гигиены детей и подростков на рубеже тысячелетий. М.: НЦЗД РАМН, 2001. 375 с.

7. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Рапопорт И.К., Шубочкина Е.И., Скоблина Н.А., Милушкина О.Ю. Популяционное здоровье детского населения, риски здоровью и санитарно-эпидемиологическое благополучие обучающихся: проблемы, пути решения, технологии деятельности // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (10). С. 990-995.

8. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Храмцов П.И. Современные подходы к обеспечению гигиенической безопасности жизнедеятельности детей в гиперинформационном обществе // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2016. № 3. С. 22-27.

9. Кучма В.Р., Ткачук Е.А., Ефимова Н.В. Интенсификация учебной деятельности детей в современных условиях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2015. № 1. С. 3-11.

10. Кучма В.Р., Ткачук Е.А., Тармаева И.Ю. Психофизиологическое состояние детей в условиях информатизации их жизнедеятельности и интенсификации образования // Гигиена и санитария. 2016. № 95 (12). С. 1183-1188.

11. Лукьянова С.Н., Карпикова Н.И., Григорьев Ю.Г., Веселовский И.А. Изучение реакций мозга человека на электромагнитные поля нетепловой интенсивности // Гигиена и санитария. 2017. № 96 (9). С. 848-854.

12. Макарова Л.П., Соловьев А.В., Сыромятникова Л.И. Актуальные проблемы формирования здоровья школьников // Молодой ученый. 2013. № 12 (59). С. 494-496.

13. Сетко Н.П., Садчикова Г.В. Современные подходы к охране психического здоровья детей и подростков (обзор литературы) // Оренбургский медицинский вестник. 2016. Т. 5. № 2. С. 4-8.

14. Сетко А.Г., Терехова Е.А., Тюрин А.В. Социально-психологическая адаптация детей и подростков как критерий риска воздействия факторов внутришкольной среды // Здоровье населения и среда обитания. 2018. № 9 (306). С. 39-42.

15. Попова О.Л., Векшина М.С., Семенова Д.А. Гигиенические аспекты использования электронных образовательных ресурсов в школе и вузе // Материалы VI Национального конгресса по школьной и университетской медицине с международным участием: «Современная модель медицинского обеспечения детей в образовательных организациях», 9-10 октября, 2018 г. Екатеринбург: УГМУ, 2018. С. 140-142.

16. Порецкова Г.Ю. Образовательная нагрузка и качество жизни учащихся лицея // Материалы VI Национального конгресса по школьной и университетской медицине с международным участием: «Современная модель медицинского обеспечения детей в образовательных организациях», 9-10 октября, 2018 г. Екатеринбург: УГМУ, 2018. С. 144-147.

17. Чубаровский В.В., Лабутьева И.С., Кучма В.Р. Психические состояния у учащихся, подростков: ретроспективный анализ распространенности и пограничной психологической патологии // Здоровье населения и среда обитания. 2017. № 8 (293). С. 50-53.


Review

For citations:


Makarova V.V., Zorina I.G. Peculiarities of student's psychological state under the adverse influence of intraschool factors. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(11):12-17. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-12-17

Views: 269


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)