Preview

Public Health and Life Environment – PH&LE

Advanced search

Influence of education organization forms on development vestibular system functions of junior pupil

https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-9-11

Abstract

The article is devoted to the study of vestibular system functions involved in the perception of educational information in children educational activities. We estimated statokinetic stability and static equilibrium for 164 students of the 2nd grade in traditional (105 children) and innovation (59 children) forms for organization of educational process. At the innovation form children were engaged standing and sitting. It was found that the values of the indicator of statokinetic stability varied from 4.5 ± 0.3 vol. up to 5.9 ± 0.4 vol. (p < 0.05) among boys and from 5.8 ± 0.4 vol. up to 7.8 ± 0.6 vol. (p < 0.05) among girls; at the traditional form, respectively, from 4.9 ± 0.4 vol. up to 5.4 ± 0.5 vol. (p > 0.05) and from 5.5 ± 0.3 vol. up to 5.8 ± 0.4 vol. (p > 0.05) in the dynamics of the school year. Static equilibrium values among boys and girls increased during the school year in both forms of educational process.

About the Author

P. I. Khramtsov
National Medical Research Center for Children's Health of the Russian Ministry of Health
Russian Federation


References

1. Айрес Э. Дж. Ребенок и сенсорная интеграция. Понимание скрытых проблем развития [пер. с англ. Юлии Даре]. 2-е изд. М.: Теревинф, 2010. 271 с.

2. Бабияк В.И., Янов Ю.К. Вестибулярная функциональная система. СПб.: Гиппократ, 2007. 432 с.

3. Базарный В.Ф. Здоровье и развитие ребенка: экспресс-контроль в школе и дома. М.: Аркти, 2005. 176 с.

4. Гурфинкель В.С., Коц Я.М., Шик М.Л. Регуляция позы человека. М.: Наука, 1965. 256 с.

5. Замерград М.В., Яхно Н.Н. Когнитивные нарушения при патологии периферической вестибулярной системы // Неврологический журнал. 2017. № 22 (1). С. 4-9.

6. Кислинг У. Сенсорная интеграция в диалоге. Понять ребенка, распознать проблему, помочь приобрести равновесие [пер. с нем. Шарр К.А.]. М.: Теревинф, 2017. 240 с.

7. Кучма В.Р. 2018-2027 годы - десятилетие детства в России: цели, задачи и ожидаемые результаты в сфере здоровьесбережения обучающихся // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 3. С. 4-14.

8. Кучма В.Р. Научные основы разработки и внедрения современных моделей охраны здоровья обучающихся в образовательных организациях // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2017. № 3. С. 19-29.

9. Кучма В.Р., Сухарева Л.М., Надеждин Д.С. Возрастно-половые особенности психофизиологического развития школьников // Российский педиатрический журнал. 2016. № 19 (6). С. 367-73.

10. Лапонова Е.Д. Характеристика функционального состояния организма школьников 5-9-х классов разного пола при обучении в условиях здоровьесберегающей образовательной среды // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2018. № 1. С. 13-23.

11. Лозанов Н.Н. Физиологические компоненты вестибулярной реакции. Уфа: Башгосиздат, 1938. 192 с.

12. Рапопорт И.К., Сухарева Л.М. Одиннадцатилетнее лонгитуди-нальное наблюдение: распространенность и течение функциональных отклонений и хронических болезней у московских школьников // Вопросы школьной и университетской медицины и здоровья. 2019. № 1. С. 19-27.

13. Храмцов П.И. Методика комплексной оценки стато-кинетической устойчивости у детей и подростков в процессе образовательной деятельности // Материалы конференции XXVIII Международная научно-практическая конференция по проблемам физического воспитания учащихся «Человек, здоровье, физическая культура и спорт в изменяющемся мире» (Электронное приложение к сборнику). Коломна: ГСГУ, 2018. С. 98-102.

14. Belgau F. Balametrics. Sensory Integration. Available at: http:// https://balametrics.wordpress.com/therapy/sensory/ (accessed: 17.08.2019)

15. Delacato C. A new start for the child with reading problems: A manual for parents, 1982. Morton, PA: Morton.

16. Furman J.M., Redfern M.S., Fuhrman S.I., Jennings J.R Visual-vestibular stimulation influences spatial and non-spatial cognitive processing. J. Vestibular Research, 2012, vol. 22 pp. 253-59.

17. Hannaford C. Smart moves: Why learning is not all in your head. Arlington, VA: Great Ocean Publishers, 1995.

18. Hitier M., Besnard S., Smith P.F. Vestibular pathways involved in cognition. Front Integr Neurosci., 2014, vol. 8, pp. 1-16.

19. Palmer L. Auditory discrimination development through vestibular-cochlear stimulation. Academic Therapy, 1980, vol. 16 (1), pp. 55-68.

20. Sai Sailesh Kumar, Archana R., Mukkadan J.A Effect of vestibular stimulation on spatial and verbal memory in college students. The national medical journal of India, 2017, vol. 6, pp. 337-39.


Review

For citations:


Khramtsov P.I. Influence of education organization forms on development vestibular system functions of junior pupil. Public Health and Life Environment – PH&LE. 2019;(11):9-11. (In Russ.) https://doi.org/10.35627/2219-5238/2019-320-11-9-11

Views: 298


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2219-5238 (Print)
ISSN 2619-0788 (Online)